خواندنی ها

تلاش برای مطالعه دقیق‌تر خورشید؛ آژانس فضایی اروپا خورشیدگرفتگی مصنوعی ایجاد می‌کند

[ad_1]

(آوازه) :

آژانس فضایی اروپا (ESA) درحال آماده‌شدن‌ برای ایجاد خورشیدگرفتگی‌های مصنوعی است تا محققان بتوانند یکی از دشوارترین بخش‌های خورشید را مطالعه کنند: تاج سوزان و داغ آن.

 

برای انجام این کار، آنها تصمیم دارند دو فضاپیمای جداگانه را به فاصله 150 متر از هم به مدار بفرستند. دو جسم در یک راستا قرار خواهند گرفت و یکی از ماهواره‌ها همه چیز به‌جز تاج را از ماهواره دیگر مسدود می‌کند. سپس ماهواره دیگر با استفاده از ابزاری به‌نام تاج‌نگار آن را رصد می‌کند.

 

دو ماهواره این مأموریت باید با استفاده از ناوبری ماهواره‌ای، به شکل منظم و با دقت میلی‌متری پرواز کنند.

 

اروپا و ایجاد خورشیدگرفتگی مصنوعی

 

«دیتمار پیلز»، مدیر فناوری آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای گفت که واداشتن این دو جسم به حرکت این‌گونه یک چالش بسیار فنی خواهد بود. آژانس فضایی اروپا می‌گوید که رصد شش ساعته خورشیدگرفتگی را برای هر یک از مدارهای 19 ساعته و 36 دقیقه‌ای این فضاپیما هدف قرار داده‌ است.

 

یکی از دلایلی که دانشمندان بسیار مشتاق مطالعه تاج خورشید هستند، نقش آن در آب‌و‌هوای منظومه‌شمسی است. جدا از اینکه تاج به‌طور مرموزی گرم‌تر از سطح خورشید است، به باد خورشیدی هم کمک می‌کند.

 

انفجارهای جرم تاجی اثراتی روی زمین هم دارد؛ از نورهای رقصنده شفق‌های سیاره گرفته‌ تا قطع گسترده برق. آژانس فضایی اروپا می‌گوید یکی از اهداف این مأموریت که به پروبا-3 معروف است، اندازه‌گیری کل انرژی خورشیدی برای اطلاع از مدل‌سازی آب‌وهوا است.

 

تاج‌نگاری‌هایی در زمین و فضا وجود دارد، اما آژانس فضایی اروپا می‌گوید که آنها در کارهایی که می‌توانند انجام دهند محدود هستند؛ زیرا نور تمایل به پراش یا پخش روی لبه دیسک مسدودکننده نور دارد.

 

قراردادن‌ دورتر دیسک مسدودکننده‌ به کاهش این اثرات کمک می‌کند، اما ساختن‌ آن در یک فضاپیما عملی نیست.

 

آژانس فضایی اروپا در بیانیه خود می‌گوید که ناسا در سال 1975 با استفاده از کپسول آپولو، سعی در مسدودکردن خورشید برای فضاپیمای سایوز کرد و کاری مشابه را انجام داد. این آژانس امیدوار است که مأموریت پروبا-3 را در سپتامبر راه‌اندازی کند. انتشار خبر آن امروز درحالی انجام می‌شود که بسیاری در ایالات‌متحده آماده‌ تماشای خورشیدگرفتگی کامل 8 آوریل هستند.

 

منبع: دیجیاتو

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا