جهان

رویترز: تحریم‌های ایالات متحده علیه مسکو تجارت ترکیه و روسیه را مختل کرده است

[ad_1]

(آوازه) :

رویترز، روز دوشنبه ۳۰ بهمن در گزارشی اختصاصی به نقل از هفت منبع آگاه گفت هشدار ایالات متحده برای تحریم شرکت‌های مالی که با روسیه تجارت می‌کنند، روند بازرگانی ترکیه و روسیه را مختل کرده است.

 

کاخ سفید، روز جمعه ۱ دی، در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، یک فرمان اجرایی جدیدی را امضا کرده است که به موجب آن تحریم‌های شدیدی علیه موسسه‌های مالی که به تامین منابع مالی ماشین جنگی‌ روسیه کمک می‌کنند، اعمال می‌شود.

 

یک منبع به رویترز گفت که این فرمان اجرایی به صراحت بخش انرژی روسیه را هدف قرار نداده است تا از جهش حساس سیاسی در قیمت بنزین در ایالات متحده جلوگیری شود، اما برخی از پرداخت‌های ترکیه برای نفت خام روسیه و همچنین پرداخت‌های روسیه برای طیف وسیعی از صادرات ترکیه را با مشکل مواجه کرده است.

 

روسیه بزرگترین صادرکننده نفت خام و گازوئیل به ترکیه است و در ۱۱ ماه منتهی به آبان امسال حدود ۹ میلیون تن نفت خام و نزدیک به ۱۰ میلیون تن گازوئیل به ترکیه فروخته است.

 

یک منبع آگاه گفت صادرکنندگان نفت روسیه دو تا سه هفته است که از ترکیه پولی دریافت نکرده‌اند.

 

یک منبع صنعت نفت ترکیه گفت: «گرچه تمرکز بر واردات نفت نیست و بر عملکرد روزمره تاثیری نداشته، اما پرداخت‌ها از ماه دی با مشکل مواجه شده است.»

 

وزارت خزانه‌داری ترکیه از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

 

آنکارا به رغم انتقاد از تهاجم روسیه به اوکراین، مخالف تحریم‌های غرب علیه مسکو بوده و روابطش را هم با مسکو و هم با کی‌یف حفظ کرده است.

 

کرملین، دوازدهم بهمن، اعلام کرد که از سخت‌گیری بانک‌های ترکیه با مشتریان روسی به دلیل آن چه فشار «تهاجمی» ایالات متحده خواند، آگاه است و با ترکیه برای یافتن راه‌حل همکاری می‌کند.

 

رئیس بانک مرکزی روسیه روز جمعه گفت که مشکلات بیشتری هم مربوط به تسویه حساب‌ها در معاملات تجارت خارجی وجود دارد.

 

یکی از بانک‌داران ترکیه گفت که بانک‌ها رویه‌های «بسیار دقیقی» را در مورد تحریم‌ها به اجرا گذاشته‌اند تا بخش ناظر بر رعایت تحریم‌ها در این بانک، تمام تراکنش‌ها را بررسی کند.

 

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفت این که بانک‌های ترکیه در حال بررسی تراکنش‌های بانکی موجود با مشتریان روسی و اتخاذ رویه‌هایی برای اطمینان از رعایت تحریم‌ها هستند، امیدوارکننده است.

 

او تاکید کرد: «مؤسسات مالی خارجی مسئول هستند که اطمینان حاصل کنند از معاملاتی که به نفع ارتش روسیه است یا امکان دور زدن از تحریم‌ها را فراهم می‌کند، خودداری کنند.»

 

این مقام گفت: «ما در سال گذشته گفت‌و‌گوهای جامعی با شرکای ترکیه‌ای خود داشتیم. ما داده‌های تجاری ژانویه را به محض در دسترس بودن بررسی خواهیم کرد و مشتاقانه در انتظار ادامه این گفتگوها هستیم.»

 

یک منبع آگاه به رویترز گفت: «صادرات ماشین‌آلات ترکیه به روسیه به دلیل شباهت با تجهیزات نظامی متوقف شده است.»

 

با آغاز تهاجم نیروهای روسی به اوکراین در روز ۵ اسفند ۱۴۰۰، جامعه بین‌المللی به رهبری ایالات متحده اقدام به وضع تحریم‌های گسترده‌ علیه روسیه و همچنین ارائه کمک‌های مالی و تسلیحاتی گسترده به اوکراین کرده است.

 

در نتیجه این تهاجم، دو کشور فنلاند و سوئد به طور رسمی خواستار پیوستن به ناتو شدند که با عضویت فنلاند موافقت شد و سوئد نیز در آستانه پیوستن به این پیمان دفاعی تحت رهبری آمریکا است.

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا