جهان

استقبال بایدن از انتقاد تند چاک شومر علیه سیاست‌های نتانیاهو

[ad_1]

(آوازه) :

دویچه وله: جو بایدن از انتقاد تند روز پنجشنبه چاک شومر، عضو حزب دمکرات آمریکا به مواضع نتانیاهو استقبال کرد. شومر نتانیاهو را به پیشبرد “سیاست‌های خطرناک و تحریک‌آمیز” متهم کرد و او را “مانع اصلی صلح” دانست.

 

جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا جمعه ۱۵ مارس (۲۵ شهریور) از انتقادهای روز پنجشنبه چاک شومر، رهبر اکثریت سنای ایالات متحده بر علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل در جنگ با حماس استقبال کرد و سخنرانی او را “نطق خوب” دانست.

 

بایدن گفت: «فکر می‌کنم حرف‌های شومر، منعکس کننده نگرانی بسیاری از آمریکایی‌ها هست.»

 

استدلال این عضو حزب دمکرات آمریکا که خود یهودی است، این بود که نتانیاهو نه تنها مانع اصلی صلح است بلکه “راه خود را گم کرده است”. او در سخنرانی خود گفت: «به عنوان کسی که تمام عمر حامی اسرائيل بوده، برای من روشن شده که حزب نتانیاهو دیگر با نیازهای اسرائیل پس از اکتبر (اشاره به آغاز حمله نظامی حماس به اسرائيل) همخوان نیست و آمریکا باید از اهرم خود برای متقاعد کردن او جهت تغییر مسیر استفاده کند.»

 

او در ادامه گفت که در این دولت باید مجددا انتخابات برگزار شود.

 

شومر مخالفت اسرائیل با راه حل تشکیل دو دولت را  یک “اشتباه فاحش” توصیف کرد و خواهان آن شد که مذاکره‌کنندگان در مناقشه اسرائیل و غزه هر اقدامی که امکان برقراری آتش‌بس، زمینه آزادی گروگان‌ها و کمک‌رسانی به غزه را فراهم کند، انجام دهند.

 

اظهارات شومر به ویژه واکنش جمهوری خواهان در آمریکا از جمله میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا را برانگیخت و برخی از آنها استدلال کردند که یک سناتور آمریکایی نباید در مورد لزوم برگزاری انتخابات و تغییر حاکمیت در یک دولت دموکراتیک دیگر نظر دهد.

 

اینترنت بدون سانسور با سایفون دویچه‌ وله

 

مهر تایید بایدن به سخنان شومر در حالی صورت می‌گیرد که میتو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، علی‌رغم تایید اختلاف نظرهای موردی دولت آمریکا با دولت اسرائیل، اظهارات شومر را نظر او به عنوان رهبر فراکسیون اکثریت خواند. او با بیان اینکه “کنگره و مجلس سنا نهادهایی مستقل هستند” تأکید کرد که “اظهارات او موضع دولت کنونی آمریکا را منعکس نمی‌کند”.

 

رئيس جمهوری آمریکا تا به حال به دنبال برقراری تعادل بین ناامیدی خود از سیاست‌های نتانیاهو و حمایت آمریکا از اسرائیل در مبارزه با حماس بوده است. بایدن بارها تاکید کرده است که اسرائیل پس از حملات  ۷ اکتبر حماس، “حق دفاع از خود” را دارد. او در مقابل اسرائيل را ترغیب می‌کند تا برای محافظت از غیرنظامیان و فراهم آوردن امکان ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، اقدامات بیشتری انجام دهد.

 

بایدن در مصاحبه آخر هفته گذشته خود با شبکه خبری “ام‌اس‌ان‌بی‌سی” گفت که فکر می‌کند نتانیاهو بیش از کمک، به اسرائیل آسیب می‌زند و او نباید از جان‌های بی‌گناهی که در نتیجه اقداماتش در غزه از دست می‌رود، غافل باشد.

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا