جهان

امیرعبداللهیان: در تحولات اخیر در غزه پیام‌های بین ایران و آمریکا تبادل شده؛ یکی از محور‌های این پیام‌ها، عمدتا این مطالبه بوده که حزب‌الله به صورت کامل وارد جنگ علیه اسرائیل نشود / تهران و ریاض در انتظار توافق داخلی لبنان هستند تا به صورت مشترک از توافق صورت گرفته حمایت کنیم

[ad_1]

(آوازه) :

ایسنا: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ارزیابی ما این است که نتانیاهو تلاش دارد که کاخ سفید را به گروگان خود بگیرد تا چند ماه بیشتر در قدرت باقی بماند.

 

حسین امیرعبداللهیان در جریان سفر به بیروت در یک نشست مطبوعاتی به  سوالات خبرنگاران رسانه‌های جمعی پاسخ داد .

 

وی با بیان این که برای همه روشن است که پایان جنگ در غزه و فلسطین یعنی پایان نتانیاهو و کابینه او، اظهار کرد: ارزیابی ما این است که نتانیاهو تلاش دارد که کاخ سفید را به گروگان خود بگیرد تا چند ماه بیشتر در قدرت باقی بماند.

 

وزیر خارجه ادامه داد: این کاخ سفید است که باید انتخاب کند که می‌خواهد گروگان رژیم صهیونیستی بماند یا در راستای راه حل سیاسی و جلوگیری از گسترش جنگ حرکت کند.

 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: قدرت مقاومت و حزب‌الله لبنان برای رژیم صهیونسیتی قابل تصور نیست.

 

امیرعبداللهیان افزود: ما از توان بالای مقاومت لبنان به خوبی آگاه هستیم.

 

وی تاکید کرد: نیروی مقاومت، ارتش و مردم مقاوم لبنان، مانع تحقق ایده‌های جنگ طلبانه رژیم صهیونسیتی علیه لبنان خواهند شد.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با بیان این که تاریخ نشان داده است که لبنان در خط مقدم مقاومت قرار دارد، گفت: دنیا لبنان را به مقاومت می‌شناسد و اگر مقاومت لبنان نبود، امروز لبنانی نبود و این را هم تاریخ لبنان بیان می‌کند نه جمهوری اسلامی ایران.

 

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی با بیان این که تهران برای پیگیری ابعاد حقوقی جنایات جنگی رژیم صهیونسیتی در غزه و کرانه باختری تلاش می‌کند، گفت: ما از اقدام آفریقای جنوبی برای طرح شکایت در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کردیم و به تلاش‌های خود برای محاکمه جنایتکاران صهیونیست ادامه می‌دهیم.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که آمریکا و انگلیس در اتحاذ یک رویکرد راهبردی غلط، جنگ را به دریای سرخ و یمن گسترش دادند، گفت: این در حالی است که کلید امنیت کشتیرانی در این منطقه توقف جنایت‌های رژیم صهیونسیتی در غزه است.

 

وی همچنین تصریح کرد: ایران، قویا از امنیت کشتیرانی حمایت می‌کند.

 

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی تاکید کرد: رایزنی‌های مستمری بین تهران و ریاض در ارتباط با مسائل غزه و فلسطین در سطوح مختلف در جریان است.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران با بیان این که ما همواره رایزنی مستمری با مقامات لبنان و جریان مقاومت لبنان داشته‌ایم و این موضوع برای ما حائز اهمیت است، در مورد دیدار امروزش با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: ما همواره ارزیابی‌های دقیق و واقع بینانه از آقای سید حسن نصرالله در مورد تحولات منطقه دریافت کرده‌ایم.

 

وی افزود: نقش حزب الله لبنان و سید حسن نصرالله در دفاع از تمامیت ارضی لبنان و هم کمک به  تحقق ثبات و امنیت پایدار در منطقه، ستودنی است.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که آنچه که ما در ژئوپلتیک غرب آسیا دنبال می‌کنیم، ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه است، گفت: آنچه منطقه را وارد شرایط جدیدی کرد نسل کشی و تجاوزات مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه غزه بود.

 

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که آینده منطقه مبتنی بر صلح، ثبات و امنیت پایدار خواهد بود.

 

امیرعبداللهیان در سخنان خود در این نشست مطبوعاتی تاکید کرد: پیروز اصلی این جنگ، مقاومت و مردم فلسطین در میان شکست مهیب نتانیاهو و جنگ افروزان است.

 

وی تصریح کرد: سیاست مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر جنگ به طور کامل شکست خورده است و برای تحولات غزه و کرانه باختری راه حلی جز راه حل سیاسی وجود ندارد.

 

 امیرعبداللهیان تاکید کرد: آمریکا در شروع جنگ در غزه و ادامه یافتن جنگ مقصر اصلی است.

 

وی افزود: ما از ابتدای این جنگ هشدار داده بودیم که اگر جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه متوقف نشود، جنگ در منطقه گسترش خواهد یافت.

 

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی در مورد روند سیاسی در لبنان و انتخاب رییس جمهور این کشور گفت: مسائل داخلی لبنان باید از طریق خود لبنانی‌ها حل و فصل شود.

 

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، امروز حافظ امنیت در منطقه است و ما در مبارزه با تروریسم و تامین حداکثری امنیت منطقه، فعال‌ترین نقش را در سال‌های اخیر ایفا کرده‌ایم.

 

وی همچنین گفت: در تحولات اخیر در غزه پیام‌های بین ایران و آمریکا تبادل شده است و یکی از محورهای این پیام‌ها، عمدتا این درخواست و مطالبه بوده است که حزب‌الله به صورت کامل وارد جنگ علیه اسرائیل نشود و این نشان می‌دهد که  آمریکا و رژیم صهیونیستی  قدرت مقاومت در لبنان را به خوبی درک کرده‌اند.‌

 

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی با بیان این که تهران قویاً از هر ابتکاری در مورد کرانه باختری و غزه که مردم و رهبری فلسطین را در مرکز خود داشته باشد، حمایت ‌می‌کند، ادامه داد: این مردم فلسطین و مقاومت فلسطین هستند که باید برای آینده خود تصمیم بگیرند.

 

وی به دیدار اخیر خود با دیوید کامران، وزیر امور خارجه انگلیس اشاره کرد و افزود: به وزیر خارجه انگلیس گفتم یک‌بار پس از حدود ۷۵ سال بگذارید مردم فلسطین، خودشان درخصوص سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان این که رژیم اسرائیل بدون حمایت آمریکا حتی برای یک ساعت قادر به ادامه جنگ علیه غزه و کرانه باختری نخواهد بود، افزود: مقاومت در فلسطین با قدرت عمل می‌کند و ما به حمایت‌های خود از  مردم فلسطین و مقاومت ادامه خواهیم داد.

 

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر بهبود روابط ایران و عربستان بر حل مسائل فلسطین گفت: مناسبات تهران و ریاض در مسیر درست خود قرار دارد و ما هر روز شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این ارتباط هستیم.

 

وی گفت: طبعاً تهران و ریاض و دیگر کشورهای منطقه در انتظار توافق داخلی لبنان هستند تا ما به صورت مشترک از توافق صورت گرفته در داخل لبنان حمایت کنیم.

 

امیر عبداللهیان در این نشست خبری در پاسخ به سوالی تاکید کرد: در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک ایران و دیگر کشورهای اسلامی و عربی و حتی کشورهای غیراسلامی به صراحت می‌توان گفت که امروز در عرصه دیپلماسی، رژیم اشغالگر صهیونیستی در بدترین و سیاه‌ترین وضعیت جهانی خود قرار دارد.

 

وی افزود: البته انتظار ما این است که کشورهای اسلامی و کشورهایی که نسبت به ارسال کالا و حفظ روابط دیپلماتیک با رژیم اشغالگر اسرائیل همچنان ادامه می‌دهند، این شریان‌های حیاتی را فورا به نفع مردم مظلوم فلسطین و به نفع پایان جنگ و تجاوز قطع کنند.

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا