جهان

ادعای رویترز: ایران صدها فروند موشک بالستیک به روسیه فرستاده است

(آوازه) :

یورونیوز: خبرگزاری رویترز به نقل از شش منبع مطلع مدعی شد که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک زمین به زمین قدرتمند را برای روسیه تامین کرده است. ایران و روسیه هر دو تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا هستند و این موضوع می‌تواند نشان از همکاری نظامی نزدیک بین مسکو و تهران باشد.

 

سه منبع ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که از حدود ۴۰۰ فروند موشکی که از سوی ایران برای روسیه فراهم شده است، بسیاری از نوع موشک ذوالفقار یا همان نمونه ارتقایافته موشک‌های بالستیک کوتاه برد کلاس فاتح-۱۱۰ است. کارشناسان می‌گویند این موشک با دارا بودن سکوی پرتاب متحرک جاده‌ای قادر است اهدافی را در فاصله بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.

 

رویترز در گزارش اختصاصی خود به تاریخ چهارشنبه ۲۱ فوریه می‌نویسد که ایران و همچنین وزارت دفاع روسیه تا کنون در این رابطه اظهارنظری نکرده‌اند.

 

محموله‌های موشکی چگونه ارسال شده‌اند؟

 

یکی از منابع ایرانی ناشناس در این رابطه به رویترز گفته است که بعد از به نتیجه رسیدن توافق مربوطه در نشست‌های بین مقامات نظامی و امنیتی ایران و روسیه که اواخر سال گذشته میلادی در تهران و مسکو برگزار شد؛ ارسال این محموله‌ها نیز از اوایل ماه ژانویه امسال آغاز شد.

 

بر همین اساس، یک مقام نظامی ایران – که همچون سایر منابع مطلع به دلیل حساسیت موضوع خواست نام او در این گزارش برده نشود – گفت که دست‌کم چهار محموله موشک ارسال شده است و در هفته‌های آینده تعداد بیشتری نیز فرستاده خواهد شد. وی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

 

دومین مقام مطلع ایرانی نیز به رویترز گفته است که «محموله‌های بیشتری در کار خواهد بود و هیچ دلیلی برای پنهان کردن آن وجود ندارد. ما اجازه داریم به هر کشوری که بخواهیم سلاح صادر کنیم.»

 

یکی دیگر از مقامات ارشد ایرانی نیز گفته است که برخی از این موشک‌ها با کشتی و از طریق دریای خزر به روسیه ارسال شده و برخی دیگر با هواپیما منتقل شده‌اند.

 

محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صادرات برخی موشک‌ها، پهپادها و سایر فناوری‌های ایران در ماه اکتبر به پایان رسید. با این حال، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک ایران را در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد صادرات تسلیحات به نیروهای نیابتی این کشور در خاورمیانه و روسیه پابرجا نگه داشتند.

 

چهارمین منبع آگاه به این موضوع، بدون ارائه جزئیات بیشتر تایید کرد که روسیه اخیرا تعداد زیادی موشک از ایران دریافت کرده است.

 

موشک‌های کره شمالی و ایران در سبد تسلیحاتی روسیه

 

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در اوایل ژانویه گفت که ایالات متحده نگران است که روسیه علاوه بر موشک‌هایی که قبلاً از کره شمالی تهیه کرده است، بتواند به تسلیحات بالستیک کوتاه برد ایران نیز برسد.

 

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که واشنگتن شواهدی از پیشروی فعالانه مذاکرات بین تهران و مسکو دیده است اما هنوز نشانه‌ای مبنی بر تحویل محموله‌ها گزارش نشده است.

 

دادستان ارشد اوکراین روز جمعه اعلام کرد که موشک‌های بالستیک ارائه‌شده توسط کره شمالی به روسیه،‌ آنچنان که باید در میدان نبرد قابل اعتماد عمل نکرده‌اند و تنها دو مورد از ۲۴ موشک به اهداف خود اصابت کرده‌اند. این در حالی است که هم مسکو و هم پیونگ‌یانگ انکار می‌کنند که کره شمالی مهمات مورد استفاده در اوکراین را به روسیه ارائه کرده است.

 

جفری لوئیس، کارشناس مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری در مونتری گفته است که در عوض، خانواده موشک‌های فاتح-۱۱۰ و ذوالفقار در زمره موشک‌های نقطه‌زن هستند.

 

آقای لوئیس گفت: «از [این قبیل موشک‌ها] برای هدفگیری چیزهایی استفاده می‌شود که ارزش بالایی دارند و به آسیب دقیق اهداف مدنظر است.» هر چند که به گفته این کارشناس، بمباران‌های روسیه تا همین جای کار هم «کمابیش کوبنده» بودند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا