جهان

دیوان دادگستری بین‌المللی رسیدگی به اتهام نسل‌کشی علیه آلمان برای فروش اسلحه به اسرائیل را آغاز کرد

[ad_1]

(آوازه) :

بی بی سی: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه (آی‌سی‌جی) رسیدگی به پرونده‌ای را آغاز کرده است که در آن آلمان متهم شده با حمایت از اسرائیل به نسل‌کشی کمک کرده است.

 

در این پرونده تاریخی، نیکاراگوئه به عنوانی شاکی، آلمان را متهم کرده است که از طریق ارسال تجهیزات نظامی به اسرائیل و قطع کمک مالی به آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل کنوانسیون نسل‌کشی را نقض کرده است.

 

آلمان این اتهامات را رد می‌کند و قرار است روز سه‌شنبه دفاعیات خود را به دیوان دادگستری بین‌المللی ارائه کند.

 

بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد، مصوب سال ۱۹۴۸، تلاش عمدی برای نابود کردن تمام یا بخشی از یک گروه بر اساس ملیت، قومیت،‌ نژاد یا مذهب، نسل‌کشی محسوب می‌شود.

 

نیکاراگوئه حالا از دیوان دادگستری بین‌المللی، عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل خواسته است که فروش تسلیحات آلمانی به اسرائیل را متوقف کند.

 

در سال ۲۰۲۳، حدود ۳۰ درصد تجهیزات نظامی اسرائیل از آلمان خریداری شده بود. این رقم در مجموع ۳۰۰ میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

 

نیکاراگوئه شکایت خود علیه آلمان را بر پایه پرونده جداگانه‌ای در دیوان دادگستری‌ بین‌المللی ارائه کرده است که در آن آفریقای جنوبی اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم کرده است و پس از آن، دیوان در اولین دستورات فوری خود از اسرائیل خواست تمهیداتی را به کار ببندد که از هر اقدامی که می‎‌تواند نسل‌کشی تلقی شود جلوگیری به عمل بیاید.

 

نیکاراگوئه همین دستور فوری دادگاه را پایه حقوقی شکایتش قرار داده است.

 

اسرائیل این اتهام آفریقای جنوبی را به شدت رد کرده است.

 

درباره دیوان دادگستری بین‌المللی چه می‌دانیم؟

 

دیوان دادگستری بین‌المللی نهاد اصلی قضایی سازمان ملل است که در ژوئن ۱۹۴۶ تاسیس شد و فعالیتش را در آوریل ۱۹۴۶ شروع کرد. دادگاه از ۱۵ قاضی تشکیل شده است که مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل آنها را برای ۹ سال انتخاب می‌کند. مقر دادگاه کاخ صلح در لاهه هلند است.

 

این دادگاه دو وظیفه اصلی دارد: اول، فیصله دادن به اختلافات حقوقی دولت‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی و دوم، دادن نظر مشورتی درباره پرسش‌های حقوقی که نهادها و ارگان‌های سازمان ملل به دادگاه ارسال می‌کنند.

 

این دادگاه با دیوان کیفری بین‌المللی که آن هم مقرش در لاهه است فرق دارد. دیوان کیفری بین‌المللی مستقل از سازمان ملل است اما با آن قرارداد همکاری دارد.

 

پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

 

در پرونده شکایت آفریقای جنوبی، دیوان بین المللی دادگستری لاهه پس از استماع وکلا و متخصصان، در حکمی به اسرائیل دستور داد تا یک رشته اقدامات فوری در غزه اتخاذ کند، اما از صدور دستور برقراری آتش‌بس در جنگ در غزه خودداری کرد.

 

بر اساس روند و رویه رسیدگی به چنین پرونده‌هایی گمان می‌رود که اعلام نظر دیوان سال‌ها به طول بینجامد.

 

بر اساس این دستورات:

 

اسرائیل باید تمام تمهیدات را برای جلوگیری از هر اقدامی که می‎‌تواند نسل‌کشی تلقی شود به کار گیرد، از جمله کشتن اعضای یک گروه، ایجاد صدمه بدنی، شرایط طراحی شده با هدف نابودی یک گروه و جلوگیری از تولد

 

اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که ارتش این رژیم هیچگونه اقدام نسل کشی مرتکب نمی‌شود

 

اسرائیل باید هرگونه اظهارنظر عمومی که می‌تواند تحریک به ارتکاب نسل‌کشی در غزه تلقی شود را متوقف کند و به مجازات برساند

 

اسرائیل باید اقداماتی را برای تضمین دسترسی و امکان کمک بشردوستانه اتخاذ کند

 

اسرائیل باید از تخریب مدارکی که می‌تواند در پرونده نسل کشی استفاده شود جلوگیری کند

 

اسرائیل باید ظرف یک ماه پس از صدور این دستور گزارشی را به دادگاه ارائه کند

 

پس از اعلام نظر قضات مبنی بر اتخاذ تمهیداتی که تا زمان صدور حکم ضروری تشخیص داده شده‌اند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل «به دفاع از خود و شهروندانش با پایبندی به قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد.»

 

دیده‌بان حقوق بشر هم نظر اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری را «حکمی مهم» توصیف کرد و نوشت که با این حکم «اسرائیل و متحدانش متوجه می‌شوند که برای جلوگیری از نسل‌کشی و جنایات بیشتر علیه فلسطینیان در غزه، اقدام فوری لازم است».

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا