جهان

در صورت خروج بایدن و ترامپ از رقابت انتخاباتی چه اتقافی می‌افتد؟

(آوازه) :

العربیه: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر آینده، بحث و گفتگوها در انتخابات مقدماتی درباره رقابت میان جو بایدن و دونالد ترامپ روسای جمهوری کنونی و پیشین ایالات متحده بالا گرفته است. اما اگر هر یک از آن‌ها به هر دلیلی نامزد حزبش نشود، هر دو حزب با نوعی سردرگمی سیاسی مواجه خواهد شد.

 

اما چگونه امکان دارد نام رئیس جمهور 81 ساله دموکرات یا نامزد 77 ساله جمهوری خواه در 5 نوامبر در برگه‌های رای‌گیری نباشد؟

 

بایدن و ترامپ هر کدام که برنده باشد مسن‌ترین رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که سوگند یاد می‌کند. با این حال، تاکنون هیچ کدام از آن‌ها در مورد بیماری‌های جدی که از آن رنج می برد، صحبتی نکرده است.

 

ریچل بیتکوفر، استراتژیست دموکرات در خصوص خروج داوطلبانه از رقابت می‌گوید: «این‌گونه صحبت‌ها مضحک و غیرقابل باور است.»

 

با اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد سن بالای بایدن رای‌دهندگان را از او دور می‌کند او بارها تکرار کرده که کاندایدایی با بهترین شرایط است.

 

آدام اسمیت، قانونگذار بانفوذ دموکرات می‌گوید: «چه باید گفت؟ حالش خوب است! آیا فردا می‌خواهد در مسابقه ورزشی سه‌گانه شرکت کند؟ به هر حال، او 81 ساله است.»

 

اسمیت افزود: «هیچ شخص برجسته‌ای در مقابل او کاندیدا نشد، پس وضعیت ما همین است.»

 

اما دونالد ترامپ که با چندین دهه زندان در پرونده‌های جنایی خود روبرو است، در حال حاضر با وجود تهدید به محکومیت پیش از انتخابات، تمایلی به کناره‌گیری ندارد.

 

کنگره حزبی

 

ایلین کاماک، محقق موسسه بروکینگز، در یادداشتی نوشت که اگر جو بایدن یا دونالد ترامپ پیش از پایان انتخابات مقدماتی از رقابت خارج شوند، تصمیم نهایی با نمایندگان در کنگره هر حزب «یعنی 8567 نفر ناشناخته» خواهد بود.

 

سناریوی مشابهی مانند این در 31 مارس 1968 برای دموکرات‌ها رخ داد که در آن لیندون جانسون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا اعلام کرد که در میانه جنگ ویتنام برای دوره دوم تلاش نخواهد کرد.

 

از آن زمان، کنگره‌های حزبی همواره با نتایج مشخصی همراه بوده که از طریق انتخابات اولیه در هر ایالت مشخص می‌شود.

 

کنگره حزب جمهوری‌خواه از 15 تا 18 ژوئیه و کنگره حزب دموکرات از 19 تا 22 اوت برگزار می‌شود.

 

به گفته کامارک، اگر جو بایدن یا دونالد ترامپ پیش از تابستان از انتخابات عقب‌نشینی کنند، راه را برای برگزاری کنگره حزبی باز می‌کنند.

 

نامزد جایگزین

 

اگر نامزد حزب از زمان انعقاد کنگره تا برگزاری انتخابات دچار مشکلی شود «کمیته ملی» یک جلسه اضطراری برای معرفی نامزد دیگری برگزار می‌کند.

 

در سطح جمهوری‌خواهان، حزب شاهد نوعی از اصلاح‌سازی است و دونالد ترامپ پیشنهاد داده لارا عروسش را عضو تیم خود کند تا شانس جایگزینی را تقویت

کند.

 

با این حال، هیچ قانونی به صراحت مشخص نمی‌کند که معاون رئیس جمهوری به طور خودکار جایگزین نامزد می‌‎شود.

 

کامالا هریس به عنوان معاون رئیس جمهوری در کنار بایدن کمپین انتخاباتی را اداره می‌کند، اما دونالد ترامپ به طور رسمی گزینه‌ای برای معاونت رئیس‌جمهوری اعلام نکرده است.

 

از طرف دموکرات‌ها، کامالا هریس، اولین زن و اولین آمریکایی آفریقایی‌تبار است که در رقابت با افراد جوان در حزب، به ویژه فرمانداران برجسته ای مانند گاوین نیوسام (کالیفرنیا)، گرچن ویتمر (میشیگان) و جاش شاپیرو (پنسیلوانیا) به این مقام رسیده است.

 

به گفته هانس نوئل، استاد علوم سیاسی در دانشگاه جورج تاون، از طرف جمهوری‌خواهان، گزینه‌ها محدودتر هستند و دلیلش این است که تسلط ترامپ در انتخابات مقدماتی آسیب‌هایی وارد کرد.

 

در همین زمینه، نوئل به حملات شدید رئیس جمهوری سابق به ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا (که از انتخابات مقدماتی کناره گیری کرد) اشاره کرد و همچنین به نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل (که حامیان ترامپ از او نفرت بسیار دارند) که هنوز به ادامه رقابت‌های انتخاباتی پافشاری می‌کند.

 

نوئل می‌گوید: «امکان دارد هیلی قبلا به عنوان جایگزین برگزیده شود، اما حالا هر کس از ترامپ حمایت کند، از او حمایت نخواهد کرد».

 

سناریوی نهایی، ظهور یک کاندیدای مستقل است. اما تاکنون هیچ نامزد مستقلی، حتی اگر تا حدودی محبوب باشد تهدیدی برای نظام دو حزبی ایجاد نکرده است.

 

در سال 1992، یک تاجر به نام راس پروت، کاندیدای مستقل، 19 درصد از آرای مردمی را به دست آورد، اما نتوانست در ایالت‌های مهم رای به دست آورد. بنابراین، 538 انتخاب کننده ارشد که نماینده ایالت‌ها هستند، در نهایت نتیجه را تعیین می‌کنند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا