جهان

گروسی: برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیچیده شده و جنبه‌های مختلفی دارد / اگر ایران شفاف نباشد مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آنها را تضمین نمی‌کنیم / آژانس نمی‌خواهد تجربه عراق تکرار شود

[ad_1]

(آوازه) :

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که جمهوری اسلامی در حال افزایش توان هسته‌ای خود است و با وجود این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور فعال در حال بازرسی است، اما این بازرسی‌ها کافی نیست.

به گزارش «انتخاب»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگفت‌وگویی با شبکه پی‌بی‌اس تاکید کرد که گرایش جمهوری اسلامی به سمت افزایش غنی‌سازی حداکثری است، هرچند که برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیچیده شده و جنبه‌های مختلفی دارد.

رافائل گروسی خاطر‌نشان کرد: «بازرسان آژانس باید با اختیارات کامل بتوانند وظیفه بازرسی‌شان را انجام دهند، اما در حال حاضر بازرسی‌ها در گستره و ژرفایی که طبیعت موضوع برنامه اتمی به آن نیاز دارد، انجام نمی‌شود.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من به مقامات جمهوری اسلامی گوشزد کرده‌ام که «باید فرایند‌های بازرسی را از نو بازیابی کنیم.»

رافائل گروسی با یادآور شدن «اهمیت دیپلماسی» گفت همان طور که می‌دانید برجام ۲۰۱۵ اکنون به یک «پوسته خالی» تبدیل شده و هیچ یک از طرفین مسؤلیت‌های خود را انجام نمی‌دهند و متاسفانه در این بین هیچ مذاکره و دیپلماسی وجود ندارد.

او گفت ما نگرانی‌هایی داریم و آژانس تنها نقطه ارتباطی است که سعی می‌کند طرف‌ها را به هم نزدیک کند و گزارش دهد که آن جا چه می‌گذرد.

گروسی تاکید کرد ما با پشتکار پرونده را پیگیری می‌کنیم و انتظار داریم «مذاکره و دیپلماسی» هم درگیر شود؛ امری که بایسته و ناگزیر است.

رافائل گروسی با اشاره به اینکه آژانس نمی‌خواهد «تجربه عراق» تکرار شود به پی‌بی‌اس گفت: اگر ایران همچنان تن به شفافیت و بازرسی ندهد «ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که … از دادن اطمینان معتبر مبنی بر اینکه ما دقیقا اطمینان داریم فعالیت‌های اتمی ایران به طور کامل صلح‌آمیز هستند خودداری خواهیم کرد».

او با اشاره به اینکه در اواخر دهه ۱۹۸۰ بدون آنکه بازرسان آژانس از عراق خبر داشته باشند و در حالی که همه فکر می‌کردند همه چیز خوب است گفت: «ما از آن تجربه غم‌انگیز آموختیم و نمی‌خواهیم به آن برگردیم. فکر نمی‌کنم به نفع کسی باشد. بنابر این تعطیل کردن بازرسی‌ها و اخراج بازرسان هرگز و هرگز ایده خوبی نیست».

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا