جهان

فرانسه خواستار «اجتناب از تشدید تنش‌ها» بعد از حمله دمشق شد

[ad_1]

(آوازه) :

تسنیم: فرانسه که از محکوم کردن حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق خودداری کرده در بیانیه‌ای خواستار اجتناب از تشدید تنش‌ها شد.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد پاریس بر ضرورت اجتناب از تشدید تنش‌ها بعد از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق تأکید می‌کند و همچنین از همه طرف‌ها می‌خواهد خویشتنداری به خرج بدهند.

دولت فرانسه در کنار انگلیس و آمریکا از جمله کشور‌هایی بود که در نشست شورای امنیت برای بررسی این حمله از محکوم کردن حمله اسرائیل خودداری کرده بود.

این سه کشور همچنین در جلسه روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب بیانیه روسیه که در آن حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران محکوم شده بود مخالفت کردند.

تصویب بیانیه‌های مطبوعاتی در شورای امنیت نیازمند اجماع ۱۵ عضو این شورا است. دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ایالات متحده به اعضای شورای امنیت گفت که بسیاری از حقایق مربوط به حمله روز دوشنبه در دمشق مبهم است. فرانسه و بریتانیا از این موضع حمایت کردند.

روز چهارشنبه همچنین سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم در یک کنفرانس مطبوعاتی از محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی طفره رفته بود. سباستین فیشر، سخنگوی دستگاه دیپلماسی آلمان در جمع خبرنگاران رسانه‌های آلمانی درباره نقش اسرائیل در آن حمله تردید ابراز کرده بود.

هواپیما‌های جنگی اسرائیل روز دوشنبه ۱۳ فروردین به ساختمان وابسته به سفارت ایران در سوریه حمله کردند. حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت این حمله با جنگنده اف-۳۵ و شش موشک انجام شده است.

سپاه پاسداران ساعاتی بعدتر در اطلاعیه‌ای گزارش‌های پیشتر منتشرشده درباره شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهان آن‌ها در این حمله را تأیید کرد. این حمله با مخالفت کشور‌ها و مقام‌های مختلف روبرو شده است.

ترکیه، پاکستان، عربستان سعودی، الجزایر، امارات، تونس، مصر، ونزوئلا، کوبا، چین، روسیه و شماری از دیگر کشور‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی اقدام اسرائیل را محکوم کرده‌اند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در پیامی در شبکه ایکس درباره ممانعت کشور‌های غربی از تصویب این بیانیه گفت: «این مسئله نمونه واضحی از استاندارد‌های دوگانه “ترویکای” غربی و رویکرد واقعی آن‌ها و نه رویکرد اعلامی‌شان به قانون‌مداری و نظم در فضای بین‌المللی است.»

کنوانسیون ۱۹۶۱ وین حاکم بر روابط دیپلماتیک و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در مورد روابط کنسولی، مراکزی که برای مقاصد دیپلماتیک یا ماموریت کنسولی به کار گرفته می‌شوند را «غیرقابل تعرض» توصیف می‌کند.

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا