جهان

گفتگو شامل آزادی تمامی گروگان‌های اسرائیلی در یک دوره ۳۵ روزه در ازای آزادی زندانیان فلسطینی و انتقال کمک‌های بشردوستانه است / حماس پیشنهاد تل آویو برای تبعید یحیی سنوار و سایر رهبران و فرماندهان اصلی را رد کرده، اما بحث بر سر احتمال تبعید آن‌ها ادامه دارد / دو طرف در مورد اکثر بند‌ها به تفاهم رسیده اند

[ad_1]

(آوازه) :

روزنامه اسرائیلی هاآرتص از دستیابی به «تفاهم در مورد اکثر بندها» در یک معاملهٔ جدید برای آزادی گروگان های اسرائیلی‌خبر داده است.

 

گزارش هاآرتص به نقل از منبع دولتی نزدیک به مذاکرات، در آستانه دیدار میان رؤسای موساد، سی‌آی‌ای، نخست‌وزیر قطر و رئیس سازمان امنیت مصر برای گفت‌وگو در خصوص معامله بین اسرائیل و گروه حماس منتشر شده است.

 

محل و موعد دقیق این مذاکرات فاش نشده اما تأکید شده که مذاکرات در این آخر هفته در یک کشور اروپایی برگزار خواهد شد. پیش از این ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، در توافقی که دو ماه پیش به آزادی ۱۱۰ تن از میان بیش از ۲۵۰ گروگان اسرائیلی منجر شد، نقش داشت.

 

هاآرتص پنجشنبه شب پنجم بهمن نوشت معامله مورد گفت‌وگو شامل آزادی «تمامی ربوده‌شدگان اسرائیلی به غزه» در یک دوره ۳۵ روزه است و اسرائیل در برابر آن، زندانیان فلسطینی را آزاد خواهد کرد و با انتقال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه موافقت خواهد کرد.

 

منبع مورد گفت‌وگوی هاآرتص افزوده که فرمول آزادی شمار زندانیان فلسطینی در برابر هر یک از اسرائیلی‌های گروگان در غزه «پیشاپیش مشخص شده» و هویت زندانیان فلسطینی که قرار است آزاد شوند، اکنون در دست بررسی است.

 

ارزیابی شده هزاران زندانی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل باشند.

 

حماس همچنین خواهان آزادی صدها تن از اعضای خود از واحد موسوم به «نخبه» در شاخه نظامی حماس شده، که در حمله روز ۱۵ مهر به اسرائیل یا در جریان جنگ اسرائیل در غزه دستگیر شده و به اسرائیل انتقال یافتند.

 

هاآرتص افزود حماس پیشنهاد اسرائیل برای تبعید یحیی سنوار و سایر رهبران و فرماندهان اصلی حماس از نوار غزه را که در تونل‌های زیرزمینی در غزه پنهان شده و گروگان‌های اسرائیلی را با خود دارند، رد کرده اما هنوز بحث بر سر احتمال تبعید آن‌ها به کشورهای دیگر ادامه دارد.

 

به نوشته هاآرتص، تنها موضوع اساسی که هنوز طرف‌ها قادر به حل آن نشده‌اند، این است که آیا آتش‌بس کامل به عنوان بخشی از توافق یادشده اعلام خواهد شد یا نه.

 

حماس خواهان اعلام آتش‌بس مطلق است اما نخست‌وزیر اسرائیل با حمایت کابینه جنگ و ستاد ارتش اسرائیل بر ادامه جنگ، حتی پس از وقفه طولانی در عملیات نظامی، اصرار دارد.

 

به نوشته هاآرتص، نشست کابینه جنگ اسرائیل در شامگاه پنجشنبه برای بررسی جزییات این توافق با حماس برگزار شد.

 

در این میان، براساس بیانیه دفتر وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، بامداد جمعه ششم بهمن در گفت‌وگوی تلفنی با لوید آستین، همتای آمریکایی خود گفت «فشار آمریکا در تلاش برای بازگرداندن گروگانهای ما بسیار مهم است».

 

شبکه کان اسرائیل نیز شامگاه پنجم بهمن گزارش داد که شماری از اعضای کنگره آمریکا به پیشنهاد مقامات اسرائیلی، این راه‌کار را بررسی می‌کنند که قطر را با اهرم تحریم زیر فشار بگذارند تا از روابط نزدیک خود با حماس بهره گرفته و به این گروه برای آزادی اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه ضرب‌الاجل فوری بدهد.

 

وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه گفته بود که قطر «یک شریک کلیدی» در حل برخی موضوع‌های منطقه‌ای و فراتر از آن است و در حل بحران جاری بین اسرائیل و حماس «هیچ جایگزینی ندارد».

 

خانواده‌های گروگان‌ها و حامیان آن‌ها در افکار عمومی اسرائیل نخست‌وزیر را برای تن دادن به توافقی که به آزادی این شهروندان منجر شود، کماکان زیر فشار سنگین قرار داده و این هفته نیز در هوای سرد و بارانی، در کنار خانه نخست‌وزیر و دفتر کار او در شهر اورشلیم چادر زده‌اند.

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا