جهان

تحقیق قانونگذاران آمریکا از «اسپیس اکس»؛ اوکراین می‌گوید روسیه از اینترنت استارلینک استفاده می‌کند

[ad_1]

(آوازه) :

دو عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنجشنبه گفتند که اعضای دموکرات این مجلس در حال انجام تحقیقات از شرکت «اسپیس اکس» هستند؛ تحقیقاتی که هدف آن ارزیابی اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از استفاده روسیه از خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک متعلق به این شرکت آمریکایی در جنگ با اوکراین است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دو قانونگذار دموکرات در نامه‌ای به شرکت اسپیس اکس خاطرنشان کردند که ادعاهای مقامات اطلاعاتی اوکراین مبنی بر استفاده نیروهای نظامی روسیه از پایانه‌های اینترنت استارلینک در شرق اوکراین «نگران‌کننده است» و این استفاده می‌تواند ناقض تحریم‌های آمریکا به شمار آید.

 

شرکت اسپیس‌ ایکسِ، که بنیانگذار آن ایلان ماسک است، با فرستادن شمار زیادی ماهواره به جو زمین و ایجاد یک شبکه به نام «استارلینک»، خدمات اینترنت ماهواره‌ای را به متقاضیان در بخش وسیعی از کره زمین ارائه می‌دهد.

 

جیمی راسکین و رابرت گارسیا در نامه‌ای به گوین شاتول، مدیر‌عامل اسپیس اکس، نوشتند که ادعای سوء ‌استفاده روسیه از پایانه‌های استارلینک در خارج از مرزهای بین‌المللی به‌رسمیت شناخته‌شده روسیه، «تهدید جدی» برای امنیت اوکراین، جان اوکراینی‌ها و امنیت ملی ایالات متحده است.

 

شرکت اسپیس اکس تا ۲۰ مارس فرصت دارد تا به درخواست نمایندگان مجلس پاسخ دهد.

 

روسیه استفاده نیروهای نظامی‌اش از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را رد می‌کند، اما مقام‌های اوکراین ادعا می‌کنند که روسیه پایانه‌های دریافت اینترنت استارلینک را از کشورهای عربی دریافت و آن‌ها را در مناطق تحت‌کنترل خود در اوکراین، مستقر کرده است.

 

پیش‌تر در ماه فوریه، اوکراین از شرکت اسپیس اکس خواسته بود از استفاده روسیه از پایانه‌های استارلینک در مناطق اشغالی اوکراین جلوگیری کند.

 

استارلینک می‌گوید هیچ‌گونه داد ‌و ‌ستدی با دولت یا ارتش روسیه ندارد و ایلان ماسک ماه گذشته میلادی با انتشار پستی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت، «گزارش‌های مبنی بر فروش پایانه‌های این شرکت به روسیه نادرست است.»

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا