دانلود کتاب آیا خدایی هست از ریچارد سوین برن

دانلود کتاب آیا خدایی هست از ریچارد سوین برن  کتاب آیا خدایی هست از ریچارد سوین برن

آیا خدایی هست

  نام کتاب: آیا خدایی هست  (تایپ شده)

نویسنده: ریچارد سوین برن

مترجم: محمد جاودان

انتشارات: مفید

سال نشر: 1381

زبان: فارسی

تعداد صفحات: 276 صفحه

فرمت: PDF

حجم: 2.63 مگابایت

  در برابر این نظر که امروزه پاسخ به همه پرسشهای اساسی، در قلمرو علم قرار دارد و پیشرفتهای علمی قرن بیستم جای زیادی برای خداوند باقی نمی‏گذارد، سوین برن، در این کتاب استدلال می‏کند، که علم دلایل خوبی برای اعتقاد به خدا، فراهم می‏آورد. وجود جهان، نظم آن، وجود انسانها، معجزات، تجربه ‏های دینی و پدیده‏ های بسیار دیگر، شواهدی هستند که نظریه «وجود خداوند» را در برابر نظریه‏ های رقیب (مانند نظریه‏ های ماتریالیستی و اومانیستی) به نحو چشمگیری تقویت می‏کنند. از نظر وی، ملاکهای ارزیابی این نظریه همان ملاکهای ارزیابی نظریه‏ های علمی هستند. سوین برن با توجه به مبانی برگرفته خود از علم، به این نتیجه رسید که نظریه های متافیزیکی، مانند نظام الهیاتی مسیحی، اولا ًمعنا داراند، ثانیاً توجیه پذیراند، ثالثاً نه تنها نظریه های تبیین کننده ی فرا دامنه اند که حتی فرا دامنه ترین نظریه، در میان همه ی نظریه های دیگراند. زیرا تبیین می کنند که اصلاً چرا جهان هستی و چرا دارای عام ترین قوانین طبیعی است و به ویژه قوانینی را که به پدیده هایی نظیر تکامل حیوانات و انسان ها و هر پدیده ی جزئی دیگری منتهی شدند، نیز تبیین می کنند. این پدیده ها را قوانین فرو دامنه نمی توانند تبیین کنند.از نظر سوین برن، برهان از روی پدیده های متنوعی نظیر موجودات آگاه و ذی شعور، نظم مناسبِ اشیا از جنبه های مختلف، وقوع پدیده های معجزه آسا در تاریخ، تجارب دینی میلیون ها انسان و برخی برهانهای دیگری که در کتاب «وجود خداوند» و نیز در کتاب حاضر ارائه شده اند، در مجموع و نه هر کدام به تنهایی، تا اندازه ی زیادی وجود خداوند را از عدم او محتمل تر می سازند. وی ضمن اشاره به جزم اندیشی ناشی از نظریه ی اثبات گرایی منطقی (پوزیتیویسم) که در دهه های میانی قرن بیستم غلبه داشت و در مخالفت با آن می گوید اگر قرار باشد که ما ملاک «اثبات پذیری قطعی از طریق مشاهده» تأکید کنیم، علم جدید فاقد معنی خواهد شد، زیرا ملاک معناداری نظریه ها «اثبات پذیری» آنها نیست، بلکه ملاک معناداری این حقیقت است که نظریات علمی برای توصیف اتم ها و صفات آنها (مانند سرعت) از کلماتی بهره می گیرند که همانند کلامات مستعمل در زبان متداول اند.   این کتاب ترجمه ی فارسی کتاب ? IS THERE A GOD نوشته ی ریچارد سوین برن، استاد ممتاز دانشگاه آکسفورد انگلستان در فلسفه ی دین مسیحی، است. کتاب دارای یک مقدمه، یک خاتمه و هفت فصل است و موضوع اصلی آن اثبات وجود خداوند است. مؤلف در مقدمه پس از ذکر ضرورت و انگیزه تألیف این کتاب، ساختار اصلی برهان خود را ذکر کرده و در فصل نخست به بیان دیدگاه ادیان غربی یعنی یهود، مسیحیت و اسلام در مورد خداوند پرداخته و آن را Theism نامیده است. وی در فصل دوم نحوه تبیین ما از اشیا و اقسام آن و ملاکهای آن را تشریح می‏کند. در فصل سوم سادگی فرضیه خداشناسی توحیدی را توضیح داده و در فصل چهارم نشان می‏دهد که، تنها، فرضیه خداشناسی توحیدی است که می‏تواند وجود جهان و نظم آن را تبیین کند؛ در این فصل ناکامی فرضیه‏های رقیب، همانند انسان گرایی یا اومانیسم و ماتریالیسم یا اصالت ماده را در تبیین وجود هستی و پدیده‏های آن اثبات و سپس برهان نظم با تقریر آکوئیناس را نقل و از آن دفاع می‏کند و سپس به برخی شبهات و اشکالات در این موارد پاسخ می‏دهد. مؤلف در فصل پنجم به وجود انسان و شعور و آگاهی و روح او پرداخته و نشان داده است که تنها در صورت اعتقاد به وجود خداوند، می‏توان این پدیده‏ها را تبیین کرد؛ وجود خداوند، انسان و روح او را تبیین می‏کند. در فصل ششم از «فرضیه خداشناسی توحیدی» در برابر اشکالات مبتنی بر شر اخلاقی و شر طبیعی دفاع می‏کند. در فصل هفتم نیز از طریق معجزات و تجارب دینی بر وجود خداوند استدلال کرده و این نظر خود را شرح می‏دهد که بدون اعتقاد به وجود خداوند هیچ کدام از این دو نوع پدیده قابل تبیین نیستند. آنگاه در پایان فصل نتیجه می‏گیرد که همه شواهد و دلائل ارائه شده در کتاب، مانند وجود جهان، سامان‏مندی آن، وجود انسانها، معجزات، تجارب دینی و سایر شواهد، در مجموع احتمال وجود خداوند را به طرز چشم‏گیری بالا می‏برند. سرانجام در خاتمه اثبات می‏کند که بر اساس بالانس احتمالات، خداوند وجود دارد و اگر به وجود او معتقد شدیم، باید به لوازم آن اعتقاد، گردن نهیم، یعنی باید سپاسگذار نعمتهای او باشیم و تلاش کنیم تا خواسته‏های الهی محقق گردند و راه را برای لقای ابدی او هموار سازیم. مترجم نیز علاوه بر مقدمه چهار یادداشت به این کتاب افزوده‏اند. در مقدمه به اجمال به روش علمی سوین و نیز به شیوه ترجمه کتاب اشاره شده است. در یادداشت نخست، گزارش کوتاهی از نقدهای جی.ال.مکی بر براهیم اثبات وجود خداوند که توسط سوین برن اقامه شده‏اند و پاسخهای سوین برن به وی ارائه شده است. در یادداشت دوم، مقایسه‏ای میان سوین برن و شهید صدر در اثبات وجود خداوند صورت گرفته و سپس در فصل سوم، پاره‏ای از منابع اسلامی در مورد نظریه تکامل معرفی و سرانجام در یادداشت چهارم نظریه سوین برن در مورد معجزه پیامبر اسلام مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته و به برخی از وجوه اعجاز قرآن اشاره رفته است. سوین برن خود در ابتدای کتاب می گوید: «فیلسوفان بریتانیا و ایالات متحده، در بیست یا سی سال اخیر بحث جدّی پیرامون وجود خداوند را رواج دوباره داده و به مرتبه ای عالی از غور عقلی رسانده اند. آنان اذعان کرده اند که بحث پیرامون وجود خداوند نه تنها از بالاترین اهمیت بلکه از جاذبه ی عقلی زیادی نیز برخوردار است. این بحث به افزایش چشمگیری در تعداد دانشجویان فلسفه که دروس فلسفه ی دین را انتخاب می کنند منجر شده است واندیشمندان مسیحی در این گونه مباحث پیشترند. اما بخشی از این مباحث به عموم مردمی رسیده است ک تحت تأثیر روزنامه نگاران و گویندگان تلویزیونی به این باور کشانیده شده اند که وجود خداوند به لحاظ نظری آرمانی نافرجام و ایمان دینی امری کاملاً غیر عقلانی است. چندین کتاب از دانشمندان ممتاز تفکر عمومی را در مورد ایمان دینی تحت تأثیر قرار داده اند، مثلاً کتاب «ساعت ساز کور» از ریچارد داوکینز و کتاب «تاریخ فشرده ی زمان» از استفن هاوکینگ . من با نظریات علمی ای که مؤلفان این کتب از آن ها جانبداری کرده اند، مخالفت نسبتاً اندکی دارم فقط ژرفای شهود طبیعی هاوکینگ و بیان روشن داوکینز را تحسین می کنم. رأی مؤلفان کتب مذکور آن است که نظریه های علمی مطرح شده در این کتاب ها حاکی از عدم وجود خدایی هستند که قوام جهان به او باشد. با وجود این، آنان آشنایی چندانی با مباحث فلسفی ندارند و غالباً از اینکه آرایشان در مورد خداوند تا چه اندازه در معرض نقادی قرار دارد آگاه نیستند. هدف من از تألیف این کتاب روایت کوتاهی از دلیل ایجابی بر وجود خداوند و ارائه آن به بخش وسیعی از عامه ی مردم است تا به جبران وضعیت [ناشی از تألیف کتب الحادی] مدد برسانم. من مبحث «دلیل ایجابی» بر وجود خداوند را پیشتر در کتاب دیگرم، «وجود خداوند» مطرح کرده ام.»   از ریچارد سوین برن تا کنون ده ها کتاب و مقاله منتشر شده و برخی از آثار او از این قرار است: 1- مکان و زمان (1968)  2- انسجام خداشناسی (1977)  3- وجود خداوند (1979)  4- ایمان و عقل (1981)  5- خدای مسیحی (1991)  6- مشیت و مسئله ی شر(1998). سوین برن آثار خود را در موضوعات فلسفه، فلسفه ی علم، فلسفه ی دین، دین مسیحی و برخی موضوعات دیگر به رشته ی تحریر درآورده است. نام برده از فیلسوفان بنام دین در مغرب زمین است که به ویژه با تکمیل و تنقیح برخی از براهین سنتی اثبات وجود خداوند و نیز ارائه تقریرهای جدید از این براهین تلاش کرده است تا نشان دهد اعتقاد به خداوند به باورهای دینی امری است که از طریق عقل می توان بدان دست یافت. او در واقع فیلسوفی عقل گرا است و از این روی با ایمان گرایی یعنی دیدگاهی که نظام های اعتقادات دینی را موضوع ارزیابی عقلانی نمی داند، موافق نیست. سوین برن بنا به آنچه در بیوگرافی خود آورده ، به ترتیب زمانی و اهمیت از این سه حوزه تأثیر است: 1- دین مسیحی  2- فلسفه ی غرب 3- علم نظری او می گوید ما حصل این تأثیر پذیری ها آن بود که من به سرعت و وضوح به این نتیجه رسیدم که نظریه های علم جدید با پدیده هایی مواجه اند که از مشاهده و تجربه بسی فراتر ند. این نظریه ها مربوط به اتم ها، الکترون ها و کوآرک ها هستند که بسیار کوچکتر از آن اند که شکار حس واقعی و به دور از تخیل شوند. همین طور کهکشان ها، کوآزارها و انفجار بزرگ (مهبانگ) به لحاظ زمانی و مکانی چنان از ما فاصله دارند که با هیچ حسّی واقعی مشاهده نمی شوند.]]>

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.