جهان

استعفای اعتراضی در وزارت خارجه آمریکا بر سر جنگ غزه / افزایش مخالفت با جنگ در آمریکا

[ad_1]

(آوازه) :

وزارت خارجه آمریکا کناره‎‌گیری یکی از کارمندان خود در اعتراض به آن‌چه که او «انفعال» ایالات متحده در قبال جنگ غزه نامیده بود، را ناشی از وجود «تنوع گسترده دیدگاه‌ها و نظرات» دانسته است.

همزمان، یک نظرسنجی تازه صورت گرفته در آمریکا نشان می‌دهد دست‌کم نیمی از شهروندان این کشور دیگر از عملیات نظامی اسرائیل در غزه حمایت نمی‌کنند.

آنل شلین، از کارمندان روابط خارجی در دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار در وزارت خارجه آمریکا، چهارشنبه هشتم فروردین در مقاله‌ای در سایت شبکه سی‌ان‌ان نوشت اقدامات اسرائیل در قبال غزه و کرانه غربی «با حمایت دیپلماتیک و نظامی دولت آمریکا» انجام می‌شود.

به ادعای خانم شلین، آمریکا آخرین اعتبار خود را به عنوان مدافع حقوق بشر، از زمان شروع جنگ غزه «تقریباً به طور کامل» از دست داده است.

این کارمند مستعفی نوشت: اسرائیل همچنان در حال برنامه‌ریزی برای حمله به رفح است؛ جایی که اکثریت مردم غزه به آن‌ منطقه گریخته‌ و مقامات سازمان ملل متحد احتمال وقوع «کشتار» (در صورت عملی شدن عملیات زمینی اسرائیل در رفح) را «فراتر از تصور» توصیف کرده‌اند.

خانم شلین نتیجه‌گیری کرده بود که او نمی‌تواند در خدمت دولتی باشد که «امکان چنین جنایاتی را در غزه فراهم می‌کند».

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در واکنش به کناره‌گیری خانم شلین گفت درون این نهاد در قبال سیاست دولت در خصوص غزه، مانند تنوع مواضع در سراسر جامعه آمریکا، «تنوع گسترده دیدگاه‌ها» وجود دارد.

آقای میلر اظهار داشت که کارمندان وزارت خارجه آمریکا می‌توانند «آشکارا با مقامات بالاتر مخالفت کرده» و نشست‌هایی را نیز در خصوص این اختلاف مواضع برگزار کنند.

به گفته آقای میلر، وزیر خارجه و مقامات ارشد این وزارتخانه در تصمیم‌گیری‌های خود به طیف وسیع دیدگاه‌ها توجه دارند، تنوع مواضع را تشویق می‌کنند و «در واقع، گوش دادن به مخالفان و به چالش کشیدن‌ها، راهی برای ارائه تصمیمات بهتر است».

به نوشته واشینگتن پست، مخالفت‌های پیشین کادر ناراضی وزارت خارجه آمریکا از سیاست دولت جو بایدن در قبال حمایت از اسرائیل در جنگ غزه، نتوانسته بود سیاست رسمی واشینگتن را تغییر دهد.

در ماه‌های اخیر چند مسئول و کارمند وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به سیاست دولت جو بایدن در حمایت از اسرائیل کناره‌گیری کردند که جاش پل و طارق حبش در میان آن‎‌ها بودند.

در این میان، براساس تازه‌ترین نظرسنجی گالوپ که چهارشنبه منتشر شد، موافقت آمریکایی‌ها با عملیات اسرائیل در غزه، برای نخستین بار از زمان شروع این درگیری، کاهش یافته است.

در این نظرسنجی ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها با ادامه عملیات اسرائیل مخالفت کرده، ۳۶ درصد هنوز حامی اقدامات اسرائیل در غزه هستند و ۹ درصد اظهار بی‎‌نظری کرده‌اند.

در میان جمهوری‌خواهان، موافقان ادامه عملیات اسرائیل، ۶۴ درصد ارزیابی شدند که ۷ درصد کمتر از نظرسنجی پنج ماه پیش است. در میان دموکرات‌ها اکنون تنها ۱۸ درصد از لزوم عملیات اسرائیل در غزه حمایت می‌کنند.

در آغاز ورود نظامیان اسرائیلی به غزه برای جنگ با گروه افراطی حماس، حداقل نیمی از آمریکایی‌ها با آن موافق بوده؛ ۴۵ درصد مخالفت کرده و ۴ درصد نظری نداشتند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی با ماهیت تروریستی شناخته شده است.

گالوپ گفته که نظرسنجی تازه آن پیش از تصویب قطعنامه روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل با درخواست برای آتش‌بس در ماه رمضان، انجام شد.

آمریکا آن قطعنامه را بر خلاف خواسته اسرائیل، وتو نکرد که زمینه را برای تصویب آن با حمایت ۱۴ عضو دیگر دائم و غیر دائم شورا فراهم کرد.

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا