جهان

آلمان هم محدودکردن ارسال سلاح به اسرائیل را بررسی می‌کند

(آوازه) :

پس از تأیید رسمی گزارش‌ها درباره توقف ارسال مهمات برای اسرائیل توسط آمریکا، خبرها از آلمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان این رژیم نیز از بررسی محدودکردن ارسال تسلیحات به اسرائیل حکایت دارد.

 

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که به‌دلیل برنامه اسرائیل برای حمله به رفح، واشنگتن نه تنها در حال بررسی توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل است، بلکه ارسال یک «محموله بزرگ مهمات» برای اسرائیل را هم متوقف کرده است.

 

یک روز پس از این سخنان، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان هم گفت تصمیم دولت بایدن در زمینه محدودکردن ارسال سلاح به اسرائیل را درک می‌کند و دولت آلمان هم در حال بررسی این موضوع است.

 

پپیستوریوس شامگاه پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، با بیان اینکه بحث‌ها در این زمینه «پشت درهای بسته» انجام می‌شود، در برنامه «مجله امروز» شبکه دو تلویزیون آلمان، (زد.دی.اف.) اضافه کرد: «مسئولیت این امر بر عهده صدراعظم و وزارت خارجه است.»

 

وزیر دفاع آلمان همچنین با تأکید بر اینکه کشورش همچنان از اسرائیل می‌خواهد که «زیاده‌روی نکند»، افزود: «آنچه اکنون در حال رخ دادن است برای منطقه و در وهلهٔ اول برای مردم مصیبت‌زدهٔ غزه خوب نیست.»

 

پیش از این نیز آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در بهمن‌ماه سال گذشته هشدار داد که حمله اسرائیل به شهر رفح در نوار غزه که حدود ۱.۳ میلیون نفر در آن پناه گرفته‌اند، یک فاجعه انسانی را رقم خواهد زد.

 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که آلمان از زمان حملات روز هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، به شدت از این دولت حمایت کرده است.

 

آمارهای وزارت اقتصاد این کشور نشان می‌دهد که برلین یکی از بزرگترین تأمین‌کنندگان تسلیحات نظامی اسرائیل است به طوری که تنها در سال گذشته میلادی ۳۲۶.۵ میلیون یورو تجهیزات نظامی و اسلحه برای این رژیم فرستاده است.

 

بر همین اساس پرونده‌ای در پی شکایت نیکاراگوئه علیه آلمان مبنی بر تسهیل «نسل‌کشی» در غزه به واسطه فروش تسلیحات به اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری گشوده شده است.

 

این شکایت در حالی مطرح شد که دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد قصد دارد در پرونده اتهامی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه، به سود اسرائیل به عنوان طرف سوم مداخله کند.

 

دولت آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد «با قاطعیت و به صراحت» اتهام وارده به اسرائیل به عنوان «نسل‌کشی» را که از سوی دولت آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه مطرح شده، «رد می‌کند».

 

حمایت آلمان از اسرائیل تا جایی ادامه پیدا کرد که وزارت کشور اوایل فروردین امسال در بیانیه‌ای اعلام کرد که خارجی‌هایی که به‌دنبال کسب گذرنامه آلمانی هستند، به زودی در آزمون پذیرش شهروندی باید به پرسش‌هایی در خصوص یهودستیزی، تعهد آلمان به اسرائیل و زندگی یهودیان در آلمان پاسخ بدهند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا