جهان

رویترز: امریکا در حال بررسی اقداماتی برای کنترل دسترسی چین، روسیه و ایران به نرم‌افزار‌های هوش مصنوعی است

(آوازه) :

منابع مطلع در آمریکا می‌گویند دولت جو بایدن در حال بررسی اقداماتی برای حفاظت از فناوری هوش مصنوعی محصول آمریکا و جلوگیری از دسترسی چین، روسیه، ایران و کره شمالی به پیشرفته‌ترین مدل‌های این فناوری نظیر نرم‌افزارهایی است که بات‌های مکالمه پر طرفدار مثل «چت‌جی‌پی‌تی» از آن استفاده می‌کنند.

 

به گزارش «انتخاب»؛ سه منبع مطلع از این اقدامات به خبرگزاری رویترز گفتند وزارت تجارت خارجی آمریکا در حال تنظیم مقررات جدیدی است که براساس آن صادرات مدل‌های هوش مصنوعی که در عرصه عمومی قابل دسترس نیستند و نرم‌افزارهای آن‌ها طوری آموزش دیده‌اند که داده‌های جمع آوری شده را پنهان می‌کنند، تحت کنترل و محدودیت بیشتری قرار بگیرد.

 

اقداماتی که در دست بررسی است مکمل سیاست‌های دو سال اخیر دولت آمریکا خواهد بود که هدف آن توقف صادرات ریزتراشه‌های پیشرفته به چین و کند کردن توسعه فناوری‌های حساس برای مصارف نظامی است. حتی با اجرای تمامی این اقدامات انطباق نهادهای نظارتی آمریکا با سرعت توسعه فناوری ریزتراشه و هوش مصنوعی چندان ساده نیست.

 

وزارت تجارت خارجی آمریکا حاضر نشد در این زمینه اظهار نظر کند. سفارت روسیه در واشنگتن نیز به سئوالات خبرگزاری رویترز پاسخ نداد.

 

اما سفارت چین در واشنگتن این اقدامات دولت آمریکا را «تهدید اقتصادی و قلدری‌های یکجانبه» توصیف کرد و افزود پکن برای حفاظت از منافع خود «همه اقدامات لازم» را انجام خواهد داد.

 

در حال حاضر غول‌های فناوری هوش مصنوعی در آمریکا نظیر گوگل، اوپن‌ای‌آی، مایکروسافت و انتروپیک، برای صدور محصولات خود به کشورهای دیگر با هیچ مانعی روبرو نیستند و این صادرات توسط دولت کنترل نمی‌شود.

 

دولت آمریکا و پژوهش‌گران مستقل فناوری هوش مصنوعی نگرانند که کشورهای متخاصم و رقیب با استفاده از قابلیت‌های این فناوری، حملات سایبری بسیار شدیدتری انجام دهند و حتی سلاح‌های بیولوژیک بسیار نیرومندی تولید کنند.

 

یکی از منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفت هرگونه مقررات جدیدی که برای نظارت بر این فناوری تنظیم و اجرا شود چین، روسیه، کره شمالی و ایران را هدف خواهد گرفت.

 

شرکت مایکروسافت در گزارش ماه فوریه خود گفت هکرهای مرتبط با دولت‌های چین و کره شمالی، بخش اطلاعات ارتش روسیه و ایران با استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ، یکی از نرم افزارهای هوش مصنوعی، تلاش کرده‌اند حملات سایبری خود را پیچیده‌تر کنند.

 

این منابع افزودند نهادهای مسئول در دولت آمریکا برای تنظیم مقررات مربوط به نظارت بر صادرات مدل‌های هوش مصنوعی ممکن است به فرمان اجرایی اکتبر گذشته استناد کنند که این نرم افزارها را بر مبنای قدرت رایانه‌ای مورد نیاز برای آموزش این مدل‌ها دسته‌بندی و برای آن حدنصابی تعیین کرده است.

 

سازندگان مدل‌های هوش مصنوعی که قابلیت آن‌ها به این حد نصاب برسد باید طرح توسعه محصولات خود و نتیجه آزمایش فنی آن را به وزارت تجارت آمریکا گزارش دهند.

 

به گفته دو مقام دولت آمریکا و یک منبع دیگر که ترجیح دادند نامشان در گزارش قید نشود، حد نصاب تعیین‌شده در این فرمان اجرایی می‌تواند معیار تنظیم و اجرای مقررات ناظر بر صادرات این فناوری‌ها باشد.

 

در چنین حالتی مقررات صادراتی شامل محصولات فعلی فناوری هوش مصنوعی در بازار آمریکا نخواهد شد چون هیچ‌یک از آن‌ها تاکنون به این حد نصاب نرسیده‌اند، هر چند به گفته کارشناسان مدل زبانی جدید محصول گوگل به نام «جمینای اولترا» به این مرز نزدیک شده است.

 

منابع مطلع افزودند که وزارت تجارت خارجی آمریکا هنوز با تعیین دقیق مقررات صادراتی فاصله دارد ولی در دستور کار قرار گرفتن آن نشان می‌دهد که واشنگتن قصد دارد تمامی ضعف‌ها در سیاست خود برای مهار بلندپروازی‌های چین در عرصه هوش مصنوعی را برطرف کند.

 

پیتر هارل، یک مقام سابق شورای امنیت ملی آمریکا، گفت مدل‌های هوش مصنوعی در سیاست دولت بایدن برای مهار توسعه فناوری‌های حساس در چین جایگاه مهمی دارند ولی کنترل و نظارت کامل بر صادرات این نوع فناوری در عمل تضمین شده نیست.

 

بهمن ماه سال گذشته شرکت مایکروسافت هشدار داد کشورهای دشمن آمریکا، به خصوص ایران و کره شمالی و در حد کم‌تری روسیه و چین، استفاده از هوش مصنوعی مولد برای سازماندهی و یا اجرای حملات سایبری را آغاز کرده‌اند.

 

این شرکت بزرگ فناوری دیجیتال همچنین گفت در همکاری با شریک تجاری خود شرکت «اوپن‌ای‌آی» تهدیدهایی را که از فناوری هوش مصنوعی محصول این دو شرکت برای حملات سایبری استفاده می‌کرد خنثی کرده است.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا