اقتصادی

قانون تقسیم هزینه آسانسور برای هر طبقه

(آوازه) :

قانون تقسیم هزینه آسانسور به دلیل افزایش جمعیت و در پی آن افزایش آپارتمان نشینی و استفاده از آسانسور، از موضوعاتی است که بسیاری از ساکنین این ساختمان ها با آن مواجه هستند. این هزینه ها هم شامل هزینه های مربوط به نصب و قیمت آسانسور و هم هزینه های مربوط به سرویس، نگهداری و تعمیر در طول بهره برداری و استفاده از آسانسور می گردد.

تقسیم این هزینه ها به روش هایی همچون 1) سهم یکسان 2) پرداخت هزینه بر اساس متراژ واحدها 3) پرداخت به صورت دو برابر طبقه زیرین قابل انجام است. در سهم یکسان، تمامی طبقات حتی واحدهای طبقه اول، هزینه برابری با دیگر طبقات پرداخت می نمایند. روش دیگر نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در آپارتمان و سایر هزینه های مربوط به آسانسور، بر اساس متراژ واحدها می باشد که بر این اساس مالکان واحدهای بزرگتر باید هزینه بیشتری نسبت به واحدهای کوچک تر پرداخت کنند. در روش سوم، هر طبقه دو برابر طبقه زیرین پرداخت می نماید، به طوری که طبقه دوم دو برابر طبقه اول و به همین ترتیب تا طبقه آخر، در پرداخت هزینه های آسانسور سهیم می شوند.

عمران مدرن ارائه دهنده و مجری انواع تجهیزات تسهیل کننده جابجایی همچون آسانسور، پله پیما، بالابر و پله برقی می باشد. کاربران گرامی می توانند برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت آسانسور و سایر تجهیزات از طریق شماره تلفن ۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵ و یا وبسایت omranmodern.com با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشند.

قانون تقسیم هزینه آسانسور

آسانسور نقش بسزایی در افزایش سهولت رفت و آمد و دسترسی به طبقات دارد. این تجهیز به ویژه به افراد سالمند و مسن، اشخاص دارای مشکلات حرکتی و بیماران کمک می نماید که به راحتی در بین طبقات مختلف ساختمان جابجا شوند. بنابراین آشنایی با قانون تقسیم هزینه آسانسور و رسیدن به توافق در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت آسانسور به عواملی همچون نوع آن، قیمت کابین آسانسور ، نوع و برند موتور، تعداد توقف، نوع درب و … وابسته است. چنانچه در ساختمان های قدیمی امکان اجرای آسانسور به دلایلی همچون عدم وجود فضای کافی برای نصب، وجود نداشته باشد، می توان از بالابر خانگی استفاده نمود. قیمت بالابر خانگی کوچک نسبت به آسانسور کمتر بوده و فضای کمتری را اشغال می نماید.

به طور کلی هزینه های آسانسور شامل نصب، اخذ تاییدیه اولیه، اخذ تاییدیه ادواری، هزینه های مربوط به سرویس، نگهداری و تعمیر آسانسور می باشد. با توجه به قانون تقسیم هزینه آسانسور باید سهم پرداختی هر واحد را برای هر یک از موارد ذکر شده، تعیین نمود. در ادامه به توضیحات بیشتری در خصوص نحوه محاسبه هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان ، نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در آپارتمان و همین طور این موضوع که پرداخت هزینه های تعمیر و سرویس آسانسور بر عهده مستاجر است یا مالک ، پرداخته شده است.

قانون هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان

یکی از هزینه های آسانسور پس از اجرا و نصب آن، هزینه های مربوط به تعمیر، سرویس و نگهداری و همین طور دریافت تاییدیه اولیه و ادواری می باشد. قانون تقسیم هزینه آسانسور برای این موارد نیز باید تعیین گردد تا ساکنین و مالکان واحدهای مختلف ساختمان برای پرداخت این هزینه ها دچار مشکل و اختلاف نشوند. ممکن است بر اساس توافق، قانون تقسیم هزینه آسانسور به این صورت تعیین گردد که طبقه های بالا هزینه بیشتری پرداخت نمایند. لازم به ذکر است که عدم استفاده از آسانسور دلیلی بر عدم پرداخت هزینه های مربوط به آن نمی باشد.

هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری آسانسور معمولا در قالب حق شارژ ماهانه دریافت می گردد. آسانسور از جمله بخش های مشاع ساختمان است که پرداخت هزینه های مربوط به آن بر عهده تمامی ساکنین آپارتمان می باشد. بر این اساس ساکنین طبقه اول نمی توانند به بهانه عدم استفاده یا استفاده کمتر از آسانسور از پرداخت هزینه های مربوط به آن سر باز بزنند. همچنین چنانچه واحدی خالی باشد باز هم مالکان باید هزینه مربوط به سرویس آسانسور را پرداخت نمایند.

قانون تقسیم هزینه آسانسور برای هر طبقه

قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور

یکی از مشکلات بسیاری از ساختمان های قدیمی، نداشتن آسانسور است. این ساختمان ها با مشکلاتی همچون دشواری رفت و آمد، فروش و اجاره همراه هستند. زیرا خریداران و مستاجران غالبا به دنبال ساختمان هایی هستند که دارای آسانسور باشند. موضوعی که به هنگام اجرای آسانسور در این ساختمان ها مطرح می شود، قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور است. غالبا ساکنین طبقات پایین به دلیل استفاده کمتر از آسانسور با پرداخت هزینه برابر با طبقات بالاتر مخالفت می نمایند. این موضوع یکی از دلایل مخالفت طبقات پایین با نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی می باشد. بر اساس قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور ، تمامی ساکنین ساختمان مکلف به پرداخت هزینه ها می باشند. مالکان واحدها باید این موضوع را در نظر بگیرند که اجرای آسانسور باعث افزایش ارزش ملک آنها می گردد.

یکی از روش های پیشنهادی تقسیم هزینه آسانسور این است که هر طبقه دو برابر طبقه زیرین خود هزینه پرداخت نماید. به این صورت که طبقه دوم دو برابر طبقه اول و طبقه سوم دو برابر طبقه دوم یا به عبارتی چهار برابر طبقه اول و سایر طبقات به همین ترتیب هزینه پرداخت می نمایند. به طور مثال در یک ساختمان سه طبقه، قانون تقسیم هزینه آسانسور به این صورت می باشد که هزینه ها بر هفت تقسیم شده که طبقه سوم چهار سهم، طبقه دوم دو سهم و طبقه اول یک سهم را پرداخت می کند. البته لازم به ذکر است که این روش قطعی نبوده و تنها یکی از عرف های تقسیم هزینه نصب آسانسور می باشد. بر اساس نظر برخی از حقوق دان ها، ساکنین همه طبقات باید به صورت برابر هزینه های مربوط به آسانسور را پرداخت نمایند.

با توجه به موارد ذکر شده می توان دریافت که برای قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور هیچ گونه قانون ثابتی وجود نداشته و غالبا بر اساس توافق، سهم پرداختی هر طبقه تعیین می گردد.

روش های تعیین قانون تقسیم هزینه آسانسور

همان طور که پیش تر ذکر شد می توان بر اساس توافق تعیین نمود که سهم همه طبقات در پرداخت هزینه ها یکسان باشد. یکی دیگر از راه های تعیین قانون تقسیم هزینه آسانسور بر اساس متراژ هر واحد می باشد. به طور مثال چنانچه هر طبقه ساختمان به جز دو طبقه آخر دو واحدی باشد، می توان میزان شارژ ساختمان هر واحد را که شامل هزینه های مربوط به سرویس و نگهداری آسانسور هم می باشد، بر اساس متراژ واحدها تعیین نمود. علاوه بر این، یکی از روش های تقسیم هزینه آسانسور به این صورت است که هر طبقه دو برابر طبقه زیرین هزینه پرداخت نماید. در ادامه مثالی از این روش ارائه شده است.

قانون تقسیم هزینه آسانسور برای هر طبقه

چنانچه یک ساختمان دارای 5 طبقه باشد، هزینه های مربوط به نصب آسانسور بر 31 تقسیم می شود. سهم طبقه اول یک سی و یکم، طبقه دوم دو سی و یکم، طبقه سوم چهار سی و یکم، طبقه چهارم هشت سی و یکم و در نهایت طبقه پنجم شانزده سی و یکم می باشد. چنانچه هزینه نصب آسانسور برای 5 طبقه 284 میلیون تومان باشد، میزان پرداخت هر طبقه به صورت زیر است:

نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در آپارتمان 5 طبقه (هزینه کل نصب 284 میلیون)

طبقه ساختمان

سهم پرداختی

طبقه اول

9,162,۰۰۰

طبقه دوم

18,323,۰۰۰

طبقه سوم

36,645,۰۰۰

طبقه چهارم

73,290,۰۰۰

طبقه پنجم

146,580,۰۰۰

قانون تقسیم هزینه آسانسور بر اساس ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها

ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها بیان می نماید که حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمت های اختصاصی از مخارج قسمت های مشترک برابر است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان، به جز هزینه هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد. بر این اساس پرداخت هزینه های مربوط به آسانسور چه ملک مورد استفاده قرار بگیرد چه بلااستفاده باشد، الزامی است.

بر اساس تبصره یک این ماده، مدیران مجموعه با رعایت مفاد این ماده، میزان سهم هر یک از مالکان یا استفاده کنندگان را تعیین می نمایند. بر اساس تبصره دیگر این ماده، در صورت موافقت مالکانی که دارای اکثریت مساحت زیربنای اختصاصی ساختمان می باشند، هزینه های مشترک از جمله قانون تقسیم هزینه آسانسور ، بر اساس نرخ معینی که به تصویب مجمع عمومی ساختمان می رسد، حسب زیربنای اختصاصی هر واحد محاسبه می شود.

عمران مدرن ارائه دهنده و مجری انواع تجهیزات تسهیل کننده جابجایی همچون آسانسور، پله پیما، بالابر و پله برقی می باشد. کاربران گرامی می توانند برای دریافت مشاوره در خصوص قانون تقسیم هزینه آسانسور و استعلام قیمت آسانسور و سایر تجهیزات از طریق تلفن ۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵ و یا وبسایت omranmodern.com با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشند.

هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستاجر

یکی از سوالاتی که برای آپارتمان نشینان مطرح می شود این است که هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستاجر . همان طور که بیان شد آسانسور جزو مشاعات ساختمان می باشد و از آنجایی که در مدت زمان اجاره ملک، مستاجر از تمامی این امکانات استفاده می نماید، بنابراین در پاسخ به این سوال که هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستاجر باید گفت که پرداخت این هزینه ها بر عهده مستاجر می باشد. حتی مستاجران طبقه اول نیز موظف به پرداخت هزینه سرویس آسانسور می باشند.

هزینه تعمیر آسانسور با مالک است یا مستاجر

از دیگر هزینه های آسانسور، هزینه های مربوط به تعمیر خرابی آن است. آسانسور از جمله تجهیزاتی است که قطعات آن با گذشت زمان و استفاده مکرر دچار فرسودگی یا خرابی می شوند. البته بازدید و سرویس دوره ای آسانسور این پروسه را به تعویق می اندازد. در صورت خرابی آسانسور، این سوال مطرح می گردد که هزینه تعمیر آسانسور به عهده مالک است یا مستاجر . بر اساس قانون تقسیم هزینه آسانسور، در این حالت هیچ گونه پرداخت هزینه ای متوجه مستاجر نمی باشد. در واقع از آنجایی که تعمیر آسانسور جزو تعمیرات کلی و اساسی ساختمان محسوب می گردد و تعمیر و تعویض قطعات اصلی آن موجب افزایش ارزش آسانسور و ملک می شود، در نتیجه پرداخت این هزینه ها بر عهده مالک است. البته چنانچه خسارت وارد شده بر آسانسور نتیجه بی توجهی مستاجر یا بستگان او باشد، معمولا پرداخت هزینه بر عهده مستاجر بوده و مالک وظیفه ای برای پرداخت هزینه تعویض قطعه ندارد.

در یک جمع بندی می توان گفت هزینه های جزئی آسانسور شامل تعویض لامپ، تهویه، نظافت آسانسور و … که مربوط به استفاده مستاجر است بر عهده وی و سایر هزینه های تعمیر و تعویض تجهیزات و قطعات اساسی آسانسور بر عهده مالک می باشد.

نحوه تقسیم هزینه نصب آسانسور نرده ای

آسانسور نرده ای یکی از راهکارها و گزینه هایی است که در صورت عدم امکان اجرای آسانسور می توان اقدام به نصب آن نمود. آسانسور نرده ای نسبت به آسانسور فضای کمتری را اشغال می کند و در فضای راه پله نصب می گردد. این تجهیز باعث افزایش سهولت دسترسی افراد سالمند و داری محدودیت های حرکتی شده و حس استقلال بیشتری به آنها می بخشد. چنانچه طبقه ای از ساختمان با نصب آسانسور نرده ای موافق نباشد، یکی از راه های کسب رضایت این است که هزینه آن توسط مالک واحد متقاضی پرداخت گردد و در عوض در سایر طبقات توقفی نداشته باشد. البته لازم به ذکر است در این حالت نیز کسب رضایت تمامی ساکنین الزامی است.

تقسیم هزینه نصب بالابر

از دیگر تجهیزاتی که برای تسهیل جابجایی قابل نصب و استفاده است، بالابر می باشد. به منظور نصب بالابر ساختمانی نیز کسب رضایت تمامی واحدها الزامی است. چنانچه مالکی با نصب بالابر و پرداخت هزینه های مربوط به آن مخالف باشد، می توان در صورت رضایت تمامی ساکنین، بالابر را به صورتی طراحی نمود که تنها در طبقات خاصی که متقاضی نصب بالابر هستند توقف داشته باشد. در این حالت، طبقاتی که بالابر در آن توقف ندارد، هزینه ای پرداخت نمی کنند.

عمران مدرن ارائه دهنده و مجری انواع تجهیزات تسهیل کننده جابجایی همچون آسانسور، پله پیما، بالابر و پله برقی می باشد. کاربران گرامی می توانند برای دریافت مشاوره در خصوص قانون تقسیم هزینه آسانسور و استعلام قیمت آسانسور و سایر تجهیزات از طریق تلفن ۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵ و یا وبسایت omranmodern.com با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا