جهان

لاوروف: ارمنستان در صدد برهم زدن روابط با مسکو و نزدیکی به غرب است / این موضوع باعث تهدید صلح و امنیت در قفقاز خواهد شد

(آوازه) :

وزیر خارجه روسیه نسبت به سیاست ارمنستان برای «دوری از روسیه و نزدیکی به غرب» هشدار داد و گفت این موضوع باعث «تهدید صلح و امنیت» در قفقاز خواهد شد.

سرگئی لاوروف در مصاحبه با روزنامه دولتی « ایزویستیا» که در سایت وزارت خارجه روسیه نیز بازتاب یافته، می‌گوید «وضعیت جاری در ارمنستان جای خوشبینی نمی‌گذارد».

او در واکنش به اظهارات نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان درباره اینکه روسیه در جنگ قره‌باغ از این کشور حمایت کافی نکرده، گفت دولت ایروان واقعیت‌ها را «تحریف» می‌کند و آشکارا در صدد برهم زدن روابط با مسکو و نزدیکی به غرب است.

جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ کوهستانی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در پاییز سال ۲۰۰۰، با وساطت روسیه پایان گرفت و جمهوری آذربایجان بعد از سه دهه، تمامی «اراضی اشغالی» را پس گرفت و تنها منطقه خان‌کندی که اکثریت ساکنان آن ارمنی‌تبار هستند، تحت محافظت نیروهای حافظ صلح روسیه قرار گرفتند.

ارتش جمهوری آذربایجان دوباره پارسال طی عملیاتی کل منطقه خان‌کندی را تحت کنترل قرار داد و به رغم اعلام تعهد برای حفظ امنیت ساکنان ارمنی این منطقه، بخش اعظم ساکنان آن به ارمنستان رفتند.

از سال گذشته همچنین رهبران و وزرای خارجه دو کشور چندین دیدار در اروپا برای عادی‌سازی روابط و ایجاد صلح داشتند؛ موضوعی که با واکنش منفی روسیه مواجه شده و وزیر خارجه کرملین می‌گوید این دو کشور روسیه را در جریان مذاکرات قرار نمی‌دهند.

لاوروف در ادامه گفت رهبری ارمنستان در صدد است نیروهای روسی در پایگاه نظامی ۱۰۲ واقع در خاک ارمنستان، نیروهای مرزبانی و حتی «سازمان پیمان امنیت جمعی» که روسیه و ارمنستان عضو آن هستند را «شیطانی» جلوه دهد.

او گفت سال ۲۰۲۱ مذاکراتی برای ارسال نیروهای حافظ صلح «سازمان پیمان امنیت جمعی» به ارمنستان برای جلوگیری از افزایش تنشها انجام شد و توافقاتی صورت گرفت، اما صبح روز توافق، نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد «اجماعی در دولت برای این کار وجود ندارد».

لاوروف افزود چند روز بعد دولت ارمنستان از اتحادیه اروپا خواست نیروهای حافظ صلح ارسال کند و این اتحادیه به رغم اینکه به دولت باکو قول داده بود نیروهای حافظ صلح غربی تنها دو ماه در خاک ارمنستان حضور یابد، بعد از پایان زمان ماموریت، حتی شمار نیروهای خود در ارمنستان را دو برابر کرد و نیروهای بیشتری از آمریکا، کانادا و نروژ به این کشور اعزام شدند و عملاً ارمنستان را به حوزه مأموریت ناتو تبدیل کردند.

وزیر خارجه روسیه به دیدارهای رهبران ارمنستان و آذربایجان در اتحادیه اروپا برای مذاکرات صلح اشاره کرد و گفت در سال ۲۰۲۲ دیداری میان الهام علی‌یف رئیس‌جمهور آذربایجان و پاشینیان در پراگ با میانجی‌گری امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه انجام شد و سندی با حضور رئیس شورای اروپایی امضا شد که «قره‌باغ کوهستانی خاک آذربایجان است».

او در ادامه گفت وقتی در سال ۲۰۲۳ دولت باکو عملیات الحاق خان‌کندی به خاک خود را آغاز کرد، ولادیمیر پوتین در جواب انتقادهای نخست‌وزیر ارمنستان از روسیه درباره عدم حمایت از ساکنان ارمنی این منطقه، یادآور شد که شما پیشتر در اجلاس پراگ سندی مبنی بر اینکه آنها شهروند جمهوری آذربایجان هستند، امضا کرده بودید.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا