اقتصادی

ما بیست سال است که از برزیل گوشت گوساله وارد می‌کنیم؛ در سال ۱۴۰۲، ۱۰۰ هزار تن واردات گوشت از این کشور داشتیم /ما ناظرین حلال و روحانیون را در برزیل برای نظارت بر واردات گوشت از این کشور داریم

(آوازه) :

واردات ایران از برزیل که عمدتاً در زمینه کالا‌هایی مانند گوشت در میان مردم معروف است، در سال گذشته به حجم قابل توجه رسیده است. گوشت برزیلی در بازار ایران اگرچه نتوانست از افزایش شدید قیمت گوشت قرمز جلوگیری کند اما تا حدی در بازار نقش بازی کرد و این نقش در سال 1403 نیز ادامه دارد.

عامریان، رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل، درباره میزان صادرات و واردات با کشور برزیل به «انتخاب» گفت: برزیل یکی از تامین‌کنندگان کالا‌های اساسی کشور ماست؛ کالا‌هایی مانند سویا، ذرت، شکر، گوشت، روغن خوراکی و…. حدود 6 تا 8 میلیارد دلار واردات ما از برزیل است. بیشتر کالا‌هایی که ما از برزیل وارد می‌کنیم با کشتی‌های فله جا به جا می‌شود که خیلی به تحریم بستگی ندارد. کالا‌هایی که به صورت کانتینری حمل می‌شود از طریق بندر جبل علی وارد می‌شود. صادراتی که ما به برزیل داریم تا سال گذشته شامل فرش دستباف، خشکبار، برخی کالا‌های صنعتی، شیشه ساختمانی و مواد پتروشیمی است. عمده صادرات ما روی محصولات پتروشیمی ما از جمله اوره است. پتروشیمی‌ها یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان اوره در جهان هستند و سالانه 1.5 میلیارد دلار صادرات اوره به برزیل داریم. البته دیگر محصولات صادراتی ما 100 هزار دلار هستند. صادرات ما مستقیم به برزیل نمی‌رود و به علت نبودن حمل و نقل مستقیم، آمار‌های ما تقریبی است و آمار دقیقی وجود ندارد.

وی در ادامه در رابطه با واردات گوشت از برزیل بیان کرد: واردات گوشت بستگی به سالی دارد که در آن قرار می‌گیریم. برخی مواقع تولید دام سبک و سنگین در کشورمان خوب است و بارش خوبی داشتیم، در اینگونه موارد مثل سال‌های 98-99 و 1400، احتیاجی به واردات زیاد گوشت نداشتیم. ولی برخی از سال‌ها مانند 1402 که خشکسالی بیشتری داشتیم و متأسفانه دام کمتری تولید شد، ناچار به افزایش واردات گوشت از برزیل شدیم و به حدود 100 هزار تن رسید. ما بیست سال است که از برزیل گوشت گوساله وارد می‌کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل در رابطه با حجم واردات گوشت در سال 1402 و 1403 اظهار داشت: در سال 1403 با توجه به اینکه 1402 واردات ذرت دامی، جو و … زیاد بود، تولید مرغ و جوجه‌ریزی‌مان خوب است. در کشتارگاه‌های صنعتی هم وضعیت خوب است. امسال خیلی مشکلی برای گوشت در کشور نداریم که واردات افزایش یابد. شاید نسبت به سال گذشته 30 درصد واردات داشته باشیم. قیمت گوشت هم یک قیمت جهانی است، بستگی به قیمت دام در جهان دارد. برزیل یک میلیون رأس گوساله برای کشتار سالانه دارد. قیمت دامشان در برخی سال‌ها ارزان است. در سال‌های کرونا میزان دام سنگین در برزیل هم کاهش یافت و 15 درصد قیمت گوشت در برزیل گران شد. ما 100 هزار تن گوشتی که از برزیل می‌خریم عددی نیست و چین گا‌هاً هر ماه 180 هزار تن گوشت می‌خرد. میزان گوشتی که ما سالانه از برزیل وارد می‌کنیم 15 روز مصرف چین است.

عامریان درباره استاندارد‌های گوشت وارداتی گفت: ما ناظرین حلال و روحانیون را در برزیل داریم که از زمان کشتار تا بسته‌بندی نظارت می‌کنند. از نظر بهداشتی هم قوانین کشور ما رعایت می‌شود. قواعد بهداشتی ما از اروپا سخت‌گیرانه‌تر است. قوانین دامپزشکی ما دشوار است به همین علت گوشتی که به ایران می‌آید خیلی سالم است.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا