فرهنگ و هنر

معرفی سریال تخیلی سیلو (silo)

(آوازه) :

اسم سریال: سیلو (silo)

کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا

سازنده: گراهام یوست

زبان: انگلیسی

سال انتشار:1402

امتیاز (imdb): 8.1

 امتیاز (Rotten Tomatoes): %88

تعداد قسمت ها: 1 فصل- 10 قسمت (در حال پخش)

بازیگران: ربکا فرگوسن، رشیدا جونز، دیوید اویلوو کامن، تیم رابینز، هریت والتر و…

خلاصه داستان: سریال در آینده‌ای تاریک اتفاق می‌افتد و جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که نه می‌دانند چه مدت در زیر زمین بوده‌اند و نه می‌دانند چه کسی پناهگاه امن آن‌ها را ساخته است. آن‌ها حتی نمی‌دانند چرا در بیرون از سیلوی‌شان زندگی وجود ندارد. در واقع تنها چیزی که آنها از آن مطمئن هستند این است که سیلو امن و آن بیرون ناامن است. جامعه‌ بدون اطلاع از تاریخ خود رشد می‌کند، زیرا ظاهراً تمام اسناد ۱۴۰ سال قبل در طی یک شورش نافرجام از بین رفته‌است. در طول این مدت یکی از اهالی سیلو باورهای خرابکارانه در مورد سیلو را از گلوریا، متخصص باروری، یاد می‌گیرد و به مردی به نام جورج ویلکینز کمک می‌کند تا یک هارد دیسک ممنوعه مربوط به قبل از شورش را کشف کند. آلیسون به هولستون شکاک می‌گوید که معتقد است افراد صاحب قدرت به آن‌ها دروغ می‌گویند و این که نمای خارج از سیلو در کافه تریا یک دنیای مرده جعلی است. آلیسون اعلام می‌کند که می‌خواهد «بیرون برود» و قول می‌دهد که فقط در صورتی که بیرون زیبا باشد، دوربین خارجی سیلو را تمیز کند…

سیلو مجموعه علمی-تخیلی ویران‌شهری است، داستان جامعه ای که علی‌رغم قوانین سختگیرانه و محدودیت ها تلاش می‌کند کشف کند در دنیای نا‌امن بیرون چه چیزی در انتظار آنهاست.

سه گانه هیو هاوی

سیلو براساس مجموعه‌ای از کتاب‌های علمی تخیلی پسا آخرالزمانی به همین نام از هیو هاوی ساخته شده است. هاوی ابتدا نخستین کتاب خود از این مجموعه را به نام «پشم» از طریق آمازون به عنوان یک داستان کوتاه مستقل منتشر کرد. با این‌حال، کتاب خیلی زود محبوبیت زیادی پیدا کرد و در نتیجه هاوی دنیای داستانی خود را گسترش داد.

در حال حاضر این مجموعه شامل سه کتاب می‌شود که اولی پشم، دومی شیفت و سومی غبار است.

هاوی در آگوست ۲۰۲۱ اعلام کرد که در حال کار کردن روی چهارمین عنوان از این مجموعه است. بنظر می‌رسد که فصل اول سیلو بطور کامل وقایع کتاب اول، پشم را دنبال می‌کند.  

__________________________________________________________________________________________

بازخوردها

اجماع منتقدان راتن تومیتوز می‌گویند: «سیلو» با نوشته‌های ماهرانه، طراحی تولیدی الهام‌بخــش و قدرت ربکا فرگوسن ستاره غیرقابل پیش‌بینی این سریال، جعبه‌ای اسرارآمیز است که ارزش باز کردن را دارد.

ریچارد روپر از شیکاگو سان تایمز نوشت که سریال «علاقه ما را با شخصیت‌های جذاب و پیچش‌ها و چرخش‌های مؤثر حفظ می‌کند».

 لوسی منگان از گاردین عقیده داشت که «ساختن جهان دقیق است» و «داستان به همان اندازه هیجان‌انگیز است».

ریچارد لاوسون  سریال را یک «شاهکار طراحی تولید» دانست و اضافه کرد که فرگوسن به سریال وزن لازم را می‌دهد.

برایان تالریکو عقیده دارد سریال از لحن قصه‌گویی پیچیده‌ای بهره می‌برد که بیش‌تر از درام‌های سنتی سرویس‌های استریم یادآور ادبیات است. یکی از چیزهایی که درباره این سریال دوست دارم بهره‌گیری آن از ساختار اپیزودیک است. قسمت‌هایی که هر کدام مانند فصلی از یک کتاب پخش می‌شوند. قسمت اول مدهوش کننده سریال، فضای آن را بدون حتی تمرکز بر قهرمان اصلی‌اش، مجسم می‌کند. سیلو با مضامین پیچیده، قوس‌های داستانی متعدد و روایتی در حال تغییر به مخاطبان خود اعتماد می‌کند و ما را نیز مجاب می‌سازد که به خالقانش اعتماد کنیم.

جمع بندی

سیلو سریالی خوش ساخت که با تاکید در ارائه جلوه‌های بصری توانسته است نظر بسیاری از مخاطبانش را به خود جلب کند. دقت در جزئیات این سازه ۱۴۴ طبقه و نشان دادن شهری عمودی با همه ابزار و آلات مورد نیاز زندگی روزمره از مهم‌ترین ویژگی‌های فنی این سریال است. در حقیقت سازندگان این فضا  موفق شدند یک فضای آخرالزمانی را باورپذیر کنند.

بسیاری از سریال‌های علمی و تخیلی با این هدف ساخته می‌شوند تا آینده‌ای دست نیافتنی را برای مخاطب تصویر کنند، اما نکته‌ای که در سریال سیلو بیشتر به چشم می‌آید تاکید بر قدرت ایدئولوژی، قدرت دولت‌ها و به ویژه نشان دادن وضع موجود مردم است.

در نهایت سریال در ژانر تخیلی به خوبی توانسته مخاطب را به انتظار فصل دوم خود بنشاند.

 


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا