فرهنگ و هنر

معرفی فیلم بعد از یانگ- After Yang

(آوازه) :

نام فیلم :بعد از یانگ

ژانر : درام، علمی تخیلی

کارگردان: کوگونادا

نویسنده: کوگونادا

میانگین امتیازات After Yang در IMDB: ۶.۶ از ۱۰

 

بازیگران: کالین فارل، جودی ترنر اسمیت، جاستین اچ مین، مالی اما و…

 

 

جیک و همسرش در حال صحبت کردن در فیلم بعد از یانگ

خلاصه فیلم

داستان فیلم درباره شخصیت جیک با نقش‌آفرینی کالین فرل جریان دارد که در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌همراه همسر و دختر چینی‌شان درکنار ربات‌ها و ماشین‌ها زندگی می‌کنند. جیک برای دخترش رباتی با نام یانگ را خریداری می‌کند تا دخترش بتواند فرهنگ قدیم چین را با کمک او بهتر و بیشتر بشناسد. بااین‌حال پس از گذشت مدتی یانگ دچار مشکل می‌شود و جیک تمام تلاش خودش را به کار می‌گیرد تا ربات دخترش را تعمیر کند. در همین مسیر جیک با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود که نگاه او به زندگی را به‌طور کل تغییر می‌دهند.

 

 

درباره فیلم

فیلم After Yang را می‌توانیم مفهومی‌ترین فیلم کوگونادا قلمداد کنیم که رابطه میان انسان‌ها و ربات‌ها و احساسات آن‌ها را به شکلی زیبا روایت می‌کند. این فیلم به تهیه‌کنندگی ترسا پارک با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید شد و ازطریق شبکه‌های تلویزیونی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

ساخته نود و شش دقیقه‌ای کوگونادا بیش از اینکه فیلم باشد، حال و هوای یک شعر را برای شما تداعی می‌کند؛ یک مثنوی شرقی! معماری جغرافیای فیلم، سکوت‌ها و صداهای به موقع، همه و همه شما را از تماشای اقتباس آقای کارگردان از داستان کوتاه «خداحافظی با یانگ» نوشته الکساندر واینستاین خشنود می‌کند. فیلم درباره هوش مصنوعی است؛ اما بیش از آنکه روباتیک باشد، انسانی است؛ خبری از جلوه‌های ویژه عجیب و غریب و افکت‌های مجازی نیست. تماشای pov یک روبات، فارق از تاثیر cpu و مدار و آی سی، آنچنان واقعی توسط کاراکتر جیک دنبال می‌شود که بیننده نیز آنچه او پذیرفته را باور می‌کند. مخاطب، تماشای «ذات» یک روبات را همانند یک موجود خودآگاه به تماشا می‌نشیند؛ فارغ از تفاوت‌های ماهوی آنچه در شیمی مغز انسان اتفاق می‌افتد با الگوریتم‌های شبیه‌سازی پردازنده یک موجود دست‌ساز. روایت مستندگونه در After Yang اوج هوشمندی کوگونادا را گوشزد می‌کند. انگار که یک پژوهشگر برای ساخت مستند پرتره یک روبات دست به دوربین شده است!

 

سخن نهایی

طبیعت بُعد جذابی از فیلم بعد از یانگ است که تماشاگر به‌واسطه‌ی آن، اثری لطیف و صمیمانه را درک می‌کند.

تفکر وجودی در باب زندگی تا مرگ انسان، از زمانی‌که به خانواده و برادر و خواهر نیاز دارد تا هنگام مرگ و اتفاقات پیرامونش آنهم طبق فلسفه‌ی چینیان قدیم. فیلم، قصه‌ای برای شناخت انسان به خودش است. یانگ کنایه‌ای از روان انسان خواهد بود و جیک با کالبدشکافی‌اش تماشاگر را به سفری درون ذات و هویت آدمی برد. ‍

 اگر تعریف شما از فیلم علمی-تخیلی به جلوه‌های ویژه پرهزینه و زد و خوردهای آخرالزمانی میان انسان و روبات محدود نمی‌شود، احتمالا تجربه تماشای فیلم سینمایی «بعد از یانگ-After Yang» برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

 


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا