فرهنگ و هنر

معرفی فیلم فیلم مرد سیندرلایی- Cinderella Man

(آوازه) :

نام فیلم : مرد سیندرلایی- Cinderella Man

سال انتشار : 2005

کارگردان: ران هاوارد

نویسنده: آکیوا گلدزمن

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۵ میلادی

میانگین امتیازات Cinderella Man در IMDB: ۸ از ۱۰

 

 

بازیگران: راسل کرو، رنی زلوگر، پل جیاماتی، بروس مک‌گیل و…

 

 

خلاصه داستان

داستان بسیار زیبا و تأثیرگذار این فیلم درباره جیمز برادوک جریان دارد و روایت‌گر زندگی بسیار پرفرازونشیب او است. برادوک که یک بوکسور سنگین‌وزن و مدعی قهرمانی جهان به‌شمار می‌رفت پس از شکستگی دست راستش مجبور به ترک کردن حرفه بوکس شد و همین موضوع خانواده آن‌ها را تا مرز فقر برد. تا جایی که برادوک برخی اوقات مجبور به گدایی از افراد ثروتمند می‌شد. بااین‌حال زندگی بازهم روی خوش خودش را به خانواده آن‌ها نشان داد تا زندگی آن‌ها دوباره جانی دیگر بگیرد. پیچش‌های داستانی این فیلم به‌گونه‌ای هستند که باورد کردن واقعی بودن آن‌ها کمی سخت است. داستانی که قطعا برای علاقه‌مندان داستان‌های واقعی ورزشی بسیار جذاب و البته تأثیرگذار خواهد بود.

 

شخصیت اصلی فیلم Cinderella Man با بازی راسل کرو در میان جمعیتی بسیار زیاد

 

درباره فیلم

یک مبارزه‌ی تماشایی برای زندگی. فیلم Cinderella Man با نقش‌آفرینی دلچسب راسل کرو داستان واقعی زندگی یک بوکسور را روایت می‌کند؛ کسی که وقتی در رینگ می‌ایستاد، لزوما شکست‌ناپذیر نبود، اما بسیار شجاع به نظر می‌آمد.

آدم‌ها شجاعت او را الهام‌بخش می‌دانستند و برای موفقیت وی دعا می‌کردند. در نگاه خیلی‌ها تبدیل به نمادی از ایستادگی شده بود. احتمالا بچه‌ها کمی در رابطه با قدرت و موفقیت‌های او افسانه‌پردازی کرده باشند. اما مرد سیندرلایی با ترس زیاد از واقعیت قدم به رینگ مسابقه می‌گذاشت. جیمز در یکی از دیالوگ‌های طلایی فیلم به همسر خود می‌گوید «بذار در رینگ مشت بخورم. حداقل اون‌جا می‌دونم که کی داره منو می‌زنه».

شجاعت او برای ایستادن شوکه‌کننده دربرابر رقبایی که روی کاغذ شانس بسیار بیشتری برای پیروزی داشتند، ریشه در ترس داشت؛ در ترس‌های واقعی. او در دوران رکود بزرگ با فقر دست‌وپنجه نرم کرد. چیره شدن سرما بر وجود فرزندانش را دید. ترسید که خانواده‌ی خود را از دست بدهد. عظمت این ترس به او اجازه‌ی نترسیدن از نبردها را داد.

هر شخصی که عاشق فیلم‌های ورزشی باشد، در هر حال از تماشای Cinderella Man پشیمان نمی‌شود. برگ برنده‌ی اصلی اثر ران هاوارد در این است که خیلی خوب نشان می‌دهد که شجاعت جیمز از کجا سرچشمه می‌گیرد. در یکی از بهترین سکانس‌های فیلم، تدوین دقیقا روی همین موضوع تمرکز دارد. آدم‌ها از بیرون فقط مردی را می‌بینند که مشت می‌زند و مشت می‌خورد، اما هاوارد اجازه می‌دهد که تصاویر داخل ذهن او را ببینیم؛ تا ترس اصلی این انسان را به یاد بیاوریم و این‌گونه بفهمیم چرا هیچ ضربه‌ای باعث نمی‌شود که روی زمین بیفتد.

 

 

سخن نهایی

فیلم‌برداری، تدوین و طراحی صدا در “Cinderella Man” همگی در سطح بالایی قرار دارند. هاوارد و تیمش با استفاده از تکنیک‌های سنتی و مدرن فیلم‌سازی، موفق شده‌اند تا یک داستان فراموش شده را به زندگی بیاورند. مبارزات بوکس به خوبی فیلم‌برداری شده‌اند و با توجه به طراحی صدای بی‌نقص، بیننده هر ضربه را احساس می‌کند.

داستان “Cinderella Man” یک داستان کلاسیک واقع‌بینانه است که در آن شخصیت اصلی با مشکلاتی روبرو می‌شود، اما با پشتکار و اراده، موفق می‌شود بر آن‌ها غلبه کند.

فیلم به خوبی نشان می‌دهد که چگونه شرایط سخت می‌تواند قدرت و اراده انسان را به چالش بکشد و در عین حال، با وجود همه چیز، می‌تواند به موفقیت برسد.

 


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا