فرهنگ و هنر

معرفی فیلم وی مثل وندتا – v for vendetta

(آوازه) :

نام فیلم : وی مثل وندتا- v for vendetta

سال انتشار : 2005

ژانر : سیاسی، اکشن

کارگردان: جیمز مک‌تیگو

نویسنده :برادران واچوفسکی‌ 

امتیاز (imdb): 8.2

اقتباسی از کمیکی به نویسندگی «دیوید لوید» و «آلن مور»

 

بازیگران:

ناتالی پورتمن
هوگو ویوینگ
استیون ری
جان هرت
بن مایلز
مری استاکلی

 

 

خلاصه فیلم 

داستان وی مثل وندتا (به انگلیسی: V for Vendetta) که در فارسی الف مثل انتقام ترجمه شده‌است، در مورد یک ابر مرد انقلابی است که علیه حاکمیت مستبد فاسد در زمانی خیالی در شهر لندن قیام می‌کند در آن دوره حکومت در شهر لندن در تلاش است برای تسلط بر عوام از مفاهیم مذهبی (مشابه قرون وسطی) استفاده کند.

 

 

 

درباره فیلم

فیلم v for vendetta یکی از آثار موفق برادران وارکوفسکی است که از کمیکی به همین نام الهام گرفته شده است. داستان قوی، دیالوگ‌های فوق العاده و اشارات آن به نمادها باعث شده است تا «الف مثل انتقام» به یکی از فیلم‌های محبوب ایرانیان تبدیل شود.

وی مثل انتقام سعی می‌کند نشان دهد قدرت مردم از قدرت‌های بزرگ دنیا بیشتر است و این داستان را در قابی جذاب و تأثیرگذار به‌تصویر می‌کشد.

درخشان‌ترین نکته‌ی فیلم ترکیب لحنِ شخصیت V که «هوگو ویوینگ» بازی‌اش می‌کند با قاب‌بندی و تصویرهای فیلم است. ویوینگ کلمات را که در دهن V می‌گذارد فارغ از این‌که چه می‌گوید انگار نت‌های موسیقی کلاسیکی را به تن آدم می‌کوبد. حرف که می‌زند انگار آواز می‌خواند و کلمات را به رقص در می‌آورد. کلماتِ معلّق در هوش و حواس آدم بر روی تصویرهای فیلم می‌نشیند و قصه‌ی فیلم را جلو می‌برد. چهره‌ی V با همین لحن به ما معرفی می‌شود؛ هم‌چنین آرمانش و هرچه که فریادش را می‌زند. مهم نیست کلمات آن فریادها چیست که شاید در کل سلیقه‌ی بعضی‌ها نباشد. آن‌چه مهم است چگونگی بیان آن‌هاست که فیلم چه در دیالوگ و چه در نمایش تصویرها موفق عمل می‌کند.

 

 

 

 

 

 

حواشی

شخصیت ایوی با موهای تراشیده شده و وی در فیلم v for vendetta

سکانس تراشیدن موهای شخصیت ایوی

بدون شک شما هم با من موافق هستید که سکانس تراشیدن موهای شخصیت ایوی با بازی ناتالی پورتمن یکی از تاثیرگذارترین سکانس‌های این فیلم به‌شمار می‌رود؛ سکانسی که نه‌تنها به زیبایی به‌تصویر کشیده شده است که داستان بسیار جالبی نیز پشت آن قرار دارد. برای خلق این سکانس نه از جلوه‌های ویژه استفاده شده و نه از کلاه‌گیس. شاید باورتان نشود ولی در این سکانس موهای ناتالی پورتمن به‌طور واقعی به‌طور کامل کوتاه می‌شود و او به‌مدت چند ماه با ظاهری بدون مو زندگی می‌کرد تا مراحل فیلم‌برداری این فیلم به اتمام برسد.

انگشست شخصیت وی درحال ضربه زدن به نخستین دومینو در فیلم v for vendetta

سکانس افتادن دومینوها

فیلم وی مثل وندتا صحنه‌های اکشن زیادی دارد که همه آن‌ها با سرعت زیادی به تصویر کشیده می‌شوند. سکانس‌هایی که مستلزم فیلم‌برداری سریع و تدوین‌هایی سخت هستند که اگر از این موضوعات آگاهی داشته باشیم احتمالا فکر می‌کنیم به‌تصویر کشیدن آن‌ها سخت‌ترین کار در ساخت این فیلم به‌شمار می‌روند ولی اینگونه نیست. طبق گفته‌های تیم سازنده این فیلم و جیمز مک‌تیگو، سخت‌ترین سکانس این فیلم سکانسی تلقی می‌شود که تنها چند ثانیه به‌طول می‌انجامد و در نگاه اول سکانسی ساده و راحت است.

این سکانس همان سکانس جالب و تأثیرگذار این فیلم است که در آن شخصیت وی با ضربه زدن به یک عدد دومینو باعث می‌شود تا تعداد زیادی از دومینوها یکی پس از دیگری روی زمین افتاده و درنهایت حرف V را با اندازه‌ای بزرگ روی زمین نشان دهند. اما چرا به‌تصویر کشیدن این سکانس به‌ظاهر ساده برای سازندگان فیلم اینقدر سخت بوده است. شاید باورتان نشود ولی در جهان شغلی وجود دارد تحت عنوان «طراح دومینو» یا «مسئول چینش دومینو». دونفر از افراد برجسته در این حرفه توسط سازندگان این فیلم سینمایی استخدام شدند تا یک مجوعه دومینوی بسیار بزرگ را در این فیلم طراحی کنند و بچینند. دومینویی که در این فیلم می‌بینیم از ۲۲ هزار قطعه تشکیل شده و برای چیدن آن‌ها درکنار هم حدود ۲۰۰ ساعت زمان صرف شده است، بله درست شنیدید، ۲۰۰ ساعت!

 

 

تأثیرات اجتماعی

در کشورهای اروپایی این داستان طرفدارهایی دارد که به صورت یک اسطوره برای مبارزه با حکومت‌ها از آن استفاده می‌شود. مخصوصاً استفاده از نقاب گای فاکس که در داستان دیده می‌شود در تجمعات اعتراضی اروپا و آمریکا مرسوم است.

مبارزه‌های اجتماعی در لندن در سال ۲۰۰۸ میلادی

 

 

در آخر چند مورد از بهترین دیالوگ های این فیلم را مرور می‌کنیم : 

  • وی: پشت این ماسک چیزی بیشتر از گوشت خالیه. پشت این ماسک یه ایده هست و ایده ها ضد گلوله اند!
  • وی: مردم نباید از حکومت بترسن. این حکومته که باید از مردم بترسه!
  • وی: اون ها تو رو تبدیل به یک عدد کردن. این توی واقعی نیست. اون چیزی نیست که توی درونت داری!
  • هنرمندا از دروغ استفاده میکنن تا حقیقت رو بگن!

 

 


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا