فرهنگ و هنر

معرفی فیلم کت چرمی | سایت انتخاب

(آوازه) :

نام فیلم : کت چرمی

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

مدت زمان: ۹۷دقیقه

ژانر: درام، اجتماعی، معمایی، پلیسی

کارگردان: حسین میرزامحمدی

نویسنده: مسعود هاشمی‌نژاد

 

 

بازیگران : 

  • جواد عزتی در نقش عیسی فرهمند
  • گلاره عباسی در نقش پونه
  • سارا حاتمی در نقش ثریا
  • صابر ابر
  • پانته آ پناهی‌ها
  • ستاره پسیانی
  • عباس جمشیدی فر

 

 

 

خلاصه فیلم

فیلم کت چرمی در ژانر اجتماعی ساخته شده و در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم به موضوعات اجتماعی مختلفی از جمله؛ تلاش برای برملاشدن جرائم یقه سفیدها، افشای فسادهای مالی، اعتیاد، اوردوز، قتل، تعرض، اعدام، خودکشی و فساد مالی پرداخته است.

«کت چرمی» داستان کارمند بهزیستی عیسی فرهمند (با بازی جواد عزتی) است. کارمند تک‌رو و جسوری که عادت دارد خارج از دستورات رییس خود برای حل مشکلات اقدام کند. همین روحیه باعث شده که او مدام توبیخ شود و در آستانه‌ی اخراج قرار بگیرد.

در یکی از بازدیدهای او از یک خیریه برای صدور مجوز توجه عیسی به دختری به نام ثریا (با بازی سارا حاتمی) جلب می‌شود که هنگام ورود به موسسه حالش به هم می‌خورد. دیدن حال بد آن دختر عیسی را مجاب می‌کند که باید تحقیقات بیشتری درباره آن موسسه صورت بگیرد. او با کمک یکی از اقوام خود به نام پونه (با بازی گلاره عباسی)  که دکتر است پیگیر پشت پرده آن موسسه خیریه می‌شود و به نتایج جالبی می‌رسد که می‌تواند برای او خطرناک باشد…

 

 

درباره فیلم

با توجه به رویکرد ملودراماتیک کارگردان کت چرمی پایان این فیلم یک پایان قطعی و بسته است، در حالی که پایان مرد بازنده مهدویان یک پایان باز بود که رویکرد متفاوت مهدویان و میرزا محمدی به یک تم مشابه را نشان می‌دهد. اگر بخواهیم به یک ویژگی بارز فیلم کت چرمی اشاره کنیم باید از فیلمنامه نسبتاً موفق آن یاد کنیم که خیلی خوب داستانش را تعریف می‌کند و موفق می‌شود انگیزه شخصیت‌ها و کشمکش‌های درونی آن‌ها را برای تماشاگر باورپذیر از کار در بیاورد. این باورپذیری باعث می‌شود تماشاگر با علاقه داستان را دنبال کند و نگران سرنوشت شخصیت‌های فیلم (خصوصاً عیسی و ثریا) باشد.

موسیقی متن این فیلم برعهده مسعود سخاوت دوست است. فردی که در همین جشنواره ۴۲، آهنگسازی ۹ فیلم را عهده دار بود و جزو افراد پرکار این روز‌های سینمای ایران است. موسیقی او در این فیلم به فضای فیلم کمک می‌کند. موسیقی در لحظات معدود و کمی به گوش می‌رسد و بیشتر، فضایی مرموز و جنایی می‌سازد که هشداری به بیننده می‌دهد و به پررنگ کردن اتفاقات کمک می‌کند.

نقد و بررسی فیلم کت چرمی - گیمفا

فیلم «کت چرمی» یک معضل اجتماعی درباره دختران بی سرپرست را نمایش می‌دهد. دخترانی که به راستی صدایشان را کسی نمی‌شنود و امثال رفیعی‌ها آنها را به مواد آلوده کرده و حتی قاچاق اعضای بدن هم می‌کنند. فیلم موضوع خوب و نسبتا جدیدی را دستمایه خود قرار می‌دهد اما ظاهرا به دلیل سانسور، دچار ممیزی شده و نتوانسته بخشی از حرف‌های خود را بزند. واضح‌ترین نشانه، عنوان فیلم است. ما در طول فیلم می‌فهمیم که یک مهمانی به نام «کت چرمی» برگزار می‌شود و ظاهرا مهمانی بسیار مهمی هم هست. اما متاسفانه «کت چرمی» در حد همان یکی-دو صحنه و در حد حرف باقی می‌ماند و ما هیچ چیز از این مهمانی را نمی‌بینیم و نمی‌فهمیم.

 

 

 


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا