تکنولوژی

وضعیت آینده اینترنت به چه صورت خواهد بود ؟

(آوازه) :

با توجه به نیاز انسان و روندی که جهان ارتباطات دارد پیش می‌رود، می‌توان گفت آینده اینترنت (هر نوع اینترنتی ماهواره‌ای، ADSL، اینترنت TD LTE و…) بسیار شگفت انگیز خواهد بود. منظور از “اینترنت آینده” در اینجا نسخه سوم وب است، جایی که زندگی آنلاین ما غیرمتمرکزتر و عمیق‌تر می‌شود.

در آینده اینترنت، فعالیت‌های مجازی (آنلاین) و فیزیکی ترکیب می‌شوند تا تجربیات واقعی و بسیار هیجان‌انگیز در استفاده از فضای مجازی برای ما به ارمغان بیاورند. سازمان‌ها، مدارس، مشاغل و ….. همگی به سمت فضایی دیجیتال می‌روند که در آنجا می‌توان درس خواند، کار کرد و تمام امورات ضروری را انجام داد.

صدای پیشرفت از اولین روزهای اینترنت می‌آمد!

آیا می‌دانید اولین پیام در جهان چه بود؟ باید گفت که در 29 اکتبر 1969، پیامی از یک اتاق در جنوب کالیفرنیا به کنسول کامپیوتری موسسه تحقیقاتی استنفورد در منلو پارک، کالیفرنیا ارسال شد. این اولین پیام در جهان بود که از طریق یک شبکه کامپیوتری متصل به هم معروف به ARPANET ارسال شد. در این روز بی ادعای پاییزی، اینترنت مدرن به شکلی که اکنون می شناسیم، شکل گرفت.

تنها پس از گذشت پنج دهه پس از این اتفاق، اینترنت زندگی انسان را متحول کرده است. از اینکه چگونه جنگ می‌کنیم تا اینکه چگونه یکدیگر را می‌خندانیم، همه این‌ها در اینترنت یافت می‌شوند. با این حال قابل درک نیست که اینترنت چقدر از زندگی را طی این مدت تحت تاصیر خود قرار داده است.

مهمترین رخدادهای ارتباطی به نام اینترنت

ارتباط ما با دنیای اینترنت همین حالا هم به نسبت حداقل شش سال پیش دست خوش تغییرات گسترده‌ای شده است. با این حال این وضع می‌تواند در آینده نیز ادامه داشته باشد و سیر تکامل این رابطه عمیق‌تر شود.

دنیای مجازی جزوی از بدن ما می‌شود!

در آینده، اینترنت به بخشی از بدن و مغز ما تبدیل می‌شود. استفاده از اینترنت و جستجو تغییر می‌کند. حضور دیجیتال ما از حضور فیزیکی جدا می‌شود و با هم ارتباط دارد. کیبورد و موس حذف می‌شوند و اینترنت در همه جا در دسترس است. اطلاعات به صورت معلق نمایش داده می‌شود و دنیای واقعی و مجازی ترکیب می‌شوند. دستگاه‌های پوشیدنی واقعیت افزوده استفاده می‌شوند و دیوایس‌های جداگانه نیستند.

ارتباط بر اساس شیوه‌های جدید

در آینده، تایپ کردن کمرنگ می‌شود و ارتباط گفتاری رواج پیدا می‌کند. جستجو در اینترنت مانند صحبت های معمولی خواهد بود.ارتباطات بین دیوایس‌ها و انسان‌ها از طریق افکار و نظرات برقرار می‌شود و همه چیز به شکل مجازی انجام می‌شود.

آیا حریم خصوصی رنگ می‌بازد ؟

شرکت‌های اینترنتی اطلاعات زیادی درباره ما دارند و در آینده این اطلاعات بیشتر خواهد شد. این موضوع می‌تواند تاثیرات زیادی در تبلیغات و بازاریابی داشته باشد. امروزه تبلیغات اینترنتی بیشتر به سلیقه ما تنظیم می‌شود و این ممکن است ترسناک به نظر برسد.

اینترنت و دنیای مجازی؛ جهانی که باید لمسش کنیم !

اینترنت یک جهان جدید به روی جهان باز خواهد کرد. پس از به بازار آمدن دستگاه Apple Vission Pro بسیاری از مردم سرتاسر جهان اینبار به صورت ملموس جهان آینده را پیش‌بینی کردند. در آینده اینترنت، فعالیت‌های دیجیتال (آنلاین) با دنیای مجازی و فیزیکی ادغام می‌شوند تا تجربیات واقعی و همه‌جانبه ایجاد کنند. همانطورکه اشاره شد، تمام کسب‌کارها، بخش آموزش و کارفرمایان و سایر گروه‌ها همگی دنیای مجازی خود را به کار خواهند گرفت که در آن افراد می‌توانند برای یادگیری، بازی، کار یا معاشرت باهم تعامل داشته باشند.

جهان متاورس یک محیط دیجیتالی پایدار و مشترک است که در آن می‌توانیم با همان آواتار، دارایی‌های دیجیتال و…. از یک فعالیت به فعالیت دیگر برویم.

ظهور فناوری غیرمتمرکزسازی

در آینده، اینترنت به‌طور گسترده‌ای از فناوری‌های مدرن مانند بلاک چین و شبکه‌های همتا به همتا(P2P) پر می‌شود تا اینکه توسط چند نهاد دولتی یا شرکت‌های بزرگ کنترل شود. این امر باعث حفظ امنیت بیشتر می‌شود. اینترنت غیرمتمرکز همچنین انواع جدیدی از برنامه‌ها و خدمات را فعال می‌کند که در اینترنت متمرکز فعلی امکان‌پذیر نیست.

غیر متمرکز یعنی نظارت از اینترنت از بین رفته و کنترل اطلاعات هر فرد در اینترنت به دست خودش می‌افتد.

به طور کلی در مبحث آینده اینترنت ما یعنی وب سه، 4 مفهوم وجود دارد:

1.بلاک چین

روشی برای ذخیره سازی اطلاعات که در محوریت سیستم های توزیع شده، رمزگذاری و شفافیت اطلاعات ساخته شده است.

2.رمزارزها یا همان Crypto Currency

ارزهای دیجیتالی که برای تراکنش های مالی ایمن، در شبکه های بلاک چین اجرا می‌شوند، استفاده می‌شوند.

3.توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

NFT ها را می توان به طور امن خرید، فروخت و به صورت آنلاین معامله کرد و هر NFT نشان دهنده یک کالا یا دارایی منحصر به فرد است.

4.برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)

برنامه‌های دیجیتالی که بر روی یک زنجیره بلوکی، خارج از کنترل یک مرجع اجرا می‌شوند.

پیشرفته شدن سخت‌افزارها

نوآوری های سخت افزاری مانند وی آر، عینک، هدست و….. به سرعت بخشیدن به پیشرفت اینترنت در آینده کمک می‌کند.

شرکت‌های بزرگ فناوری نه تنها هدست‌های واقعیت مجازی پیشرفته را برای زمانی که ما می‌خواهیم یک تجربه اینترنتی کاملاً فراگیر بسازیم، ایجاد می‌کنند، بلکه روی دستگاه‌هایی مانند عینک‌های هوشمند نیز کار می‌کنند که می‌توانیم به راحتی هنگام راه رفتن و تعامل در دنیای واقعی از آن استفاده کنیم.

اخیراً یک نمونه اولیه از عینک هوشمند ساخته شده توسط Viture وارد بازار شده. این عینک درست مانند عینک آفتابی معمولی به نظر می‌رسد، اما یک صفحه مجازی 120 اینچی را در جلوی صورت شما نمایش می‌دهد. با این عینک می‌توان از دنیای واقعی به یک دنیای مجازی برای انجام یک بازی یا تماشای یک ویدیو سفر کرد.

عینک‌های هوشمند آینده با نمایش تصاویر و اطلاعات دیجیتالی در مقابل چشمان ما، واقعیت افزوده را زنده می‌کنند. این یکی از راه‌هایی است که می‌توانیم AR را در نحوه کار، بازی و زندگی خود بگنجانیم.

جمع بندی

به طور کلی آینده اینترنت را نمی‌توان به طور شفاف و دقیق پیش‌بینی کرد. با این حال می‌توان بعضی اتفاقات را حدس زد. همانطورکه اشاره هم شد، جهانی که وب سه برای ما ایجاد میکند از طریق فناوری‌های غیرمتمرکز و یا زندگی در واقعیات مجازی یک بخشی از آینده اینترنت هستند.

جدا از موارد گفته شده، نسل‌های بعدی اینترنت همچون اینترنت 5G، اینترنت ماهواره‌ای و آزاد، امنیت پیشرفته جهان ارتباطات نیز می‌تواند در بحث آینده اینترنت مورد برسی قرار گیرد.

از حالا تا آینده با اینترنت ماهان نت

داشتن اینترنتی پرسرعت که تمام کارها را در کسری از ثانیه انجام دهد تبدیل به یک رویا شده است. تماشای آنلاین فیلم، وب گردی، بازی های آنلاین و استریم کردن که دیگر بماند.

از این رو ماهان نت یکی از قدیمی‌ترین ISPهای ایران همیشه سعی در ارائه بهترین خدمات سرویس اینترنت به کاربران خود بوده است. به طوری که با 20 سال سابقه خدمات اینترنتی امروز ماهان نت با اطمینان می‌گوید: پرسرعت ترین و با کیفیت ترین و بهترین پشتیبانی سرویس های اینترنتی را به کاربران خود می‌دهد.

برای اطمینان کافی است همین حالا با شماره 1514 تماس بگیرید یا وارد سایت mahannet.ir شوید، تا با اعزام رایگان یک کارشناس به محل و تست اینترنت منطقه خود، از سرعت و کیفیت آن مطمئن شوید.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا