جهان

پیروزی راست‌های افراطی در انتخابات فرانسه

(آوازه) :

یورو نیوز: احزاب راست افراطی فرانسه در دور اول انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور در روز یکشنبه (دیروز) به پیروزی بی سابقه‌ای رسیدند.

حزب راست و ملی گرای ” اجتماع ملی” روز یکشنبه در دور اول رای‌گیری برای مجلس ملی فرانسه به پیروزی شکننده‌ای دست یافت و برای اولین بار این حزب ملی گرا وضدمهاجرت در نزدیک‌ترین موقعیت تاریخی خود برای کسب قدرت قرار گرفته است.  

نتایج رسمی منتشر شده توسط وزارت کشور فرانسه نشان داد که این حزب و متحدانش حدود ۳۴ درصد از آرا را به دست آوردند و در جایگاه نخست قرار گرفت.

ائتلافی از احزاب چپ به نام “جبهه مردمی جدید” نیز حدود ۲۸ درصد آرا را به دست آورد. این ائتلاف از سوسیالیست‌های میانه رو گرفته تا چپ افراطی فرانسه را شامل می‌شود که طرفداران زیادی در بین جوانان دارد.

“امانوئل ماکرون” رئیس جمهوری فرانسه که پس از انتخابات اخیر پارلمان اروپا با انجام یک قمار سیاسی پارلمان را منحل و دستور برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی را صادر کرده بود در این مرحله از انتخابات در جایگاه سوم قرار گرفت و حزب میانه روی”رنسانس” او و متحدانش تنها توانستند حدود ۲۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهند و در جایگاه سوم قرار بگیرند.

“مارین لوپن” از چهره‌های شاخص حزب اجتماع ملی فرانسه دیشب ساعاتی پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات در نطقی گفت:” مردم فرانسه در یک رای بدون ابهام، تمایل خود را برای ورق خوردن سرنوشت و پایان ۷ سال قدرت تحقیرآمیز و فساد‌آور امانوئل ماکرون اظهار کردند. “

این رهبر ملی گرای فرانسه گفت رای در دور دوم “برای اعطای اکثریت مطلق به جردن باردلا در مجلس نمایندگان تعیین‌کننده خواهد بود تا او هفته آینده احیای فرانسه و برقراری مجدد وحدت و همبستگی ملی را آغاز کند. “

لوپن افزود “ما به اکثریت مطلق نیاز داریم تا بعد از آن در ۸ روز جردن باردلا توسط امانوئل ماکرون به عنوان نخست‌وزیر منصوب شود. “

میزان مشارکت در انتخابات دیروز فرانسه بسیار بالا و حدود ۶۷ درصد بود. این میزان ۲۰ درصد بالاتر از آخرین انتخابات پارلمانی فرانسه در سال ۲۰۲۲ بود که میزان مشارکت در آن ۴۷.۵ درصد بوده است.  

ترکیب آرای انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه

پیروزی راست‌های افراطی در انتخابات فرانسه

این میزان اقبال عمومی به رای دادن در این مرحله از انتخابات نشان دهنده اهمیتی است که رای دهندگان فرانسوی برای این انتخابات زودهنگام قائل شدند.  

با کسب بیش از یک سوم مجموع آرا از سوی حزب راست افراطی “اجتماع ملی” به نظر می‌رسد برای بسیاری از فرانسوی‌ها مساله تابوی به قدرت رسیدن این حزب با دیدگاه‌های افراطی ملی گرایانه و ضد اتحادیه اروپا و ضدمهاجرت، از بین رفته باشد.  

در نقطه مقابل رای ۲۸ درصدی به ائتلاف چپ افراطی نیز حاکی از قطب بندی جامعه فرانسه بین دو دیدگاه افراطی راست و چپ است و در این بین، میانه رو‌ها به پیشتازی ائتلاف تحت رهبری امانوئل ماکرون با کسب حدود ۲۰ درصد آرا در ضعیف‌ترین موقعیت تاریخی خود در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه قرار گرفته اند؛ اما به لحاظ تاریخی این شانس برای ائتلاف میانه رو‌ها وجود دارد که پای ثابت هرگونه دولت ائتلافی در صورت عدم کسب اکثریت مطلق از سوی دو طیف راست و چپ افراطی و عدم امکان ائتلاف بین این دو سر طیف باشند.

البته نتایج دور اول انتخابات نمایندگان زیادی را به صورت مستقیم به مجلس ملی فرانسه نفرستاد و تنها ۷۰ نماینده توانستند با کسب اکثریت تعیین شده آرا به مجلس راه یابند و بیش از ۵۰۰ نامزد دیگر قرار است در انتخابات یکشنبه هفته آینده که مرحله دوم است به پارلمان راه یابند که در صورت حفظ ترکیب کنونی میزان آرای احزاب و ائتلاف‌های سیاسی، پیش بینی می‌شود حزب “اجتماع ملی” به تنهایی در بهترین حالت تعداد نمایندگان خود در پارلمان فرانسه را از تعداد ۸۸ کرسی کنونی به بیش از ۲۴۰ کرسی برساند.

پارلمان فرانسه ۵۷۷ کرسی دارد و هر حزب یا ائتلافی از احزاب برای تشکیل حکومت (تعیین نخست وزیر) باید دستکم  ۲۸۹ رای مثبت پارلمان را کسب کند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا