تکنولوژی

فراری ۱۲Cilindri معرفی شد؛ ابرخودرویی ساخته شده به روش قدیمی

(آوازه) :

دیجیاتو: شرکت ایتالیایی فراری از مدل جدید خود با نام ۱۲Cilindri رونمایی کرد. همان‌طور که می‌توان از نام این خودرو حدس زد، فراری ۱۲Cilindri به پیشرانه‌ای با ۱۲ سیلندر مجهز است. این خودرو به روش قدیمی ساخته شده است و در آن خبری از توربوشارژر یا پیشرانه‌های کمکی الکتریکی نخواهد بود. این خودرو پنجشنبه گذشته در میامی معرفی شد و جایگزینی برای فراری ۸۱۲ سوپرفست خواهد بود.

مشخصات فنی فراری ۱۲Cilindri

مدل ۱۲ سیلندری فراری به موتور V۱۲ تنفس طبیعی با حجم ۶.۵ لیتر مجهز است. این پیشرانه آخرین درجه تکامل موتور دوازده سیلندر خورجینی F۱۴۰ فراری به‌حساب می‌آید که برای نخستین بار دو دهه پیش در فراری انزو استفاده شد. پیشرانه فراری ۱۲Cilindri اکنون ۸۱۹ اسب‌بخار قدرت در ۹۲۵۰ دوربردقیقه و ۶۷۸ نیوتن‌متر گشتاور در فاصله ۷۲۵۰ تا ۹۵۰۰ دوربردقیقه آزاد می‌کند. فراری موفق شده است تا بدون استفاده از موتور هیبریدی، تمامی استاندارد‌های آلایندگی را رعایت کند.

فراری برای افزایش راندمان پیشرانه و کاهش آلایندگی مدل ۱۲ سیلندری، از سیستمی به‌نام شکل‌دهی با گشتاور تنفسی استفاده کرده است. این سیستم به صورت الکترونیکی منحنی گشتاور را در دنده‌های سوم و چهارم اصلاح می‌کند تا پیشرانه راندمان بالاتری داشته باشد. میله‌های اتصال تیتانیومی و سوپاپ با بالابر هیدرولیکی ارتقایافته نیز از دیگر تغییرات ایجادشده در موتور ۱۲ سیلندر فراری هستند.

وظیفه انتقال قدرت در مدل ۱۲ سیلندری، برعهده گیربکس هشت سرعته دوکلاچه قرار دارد که در قسمت عقب خودرو نصب شده است. فراری ادعا می‌کند که تعویض دنده‌های این گیربکس ۳۰ درصد از جعبه دنده فراری ۸۱۲ سوپرفست سریع‌تر است. تایر‌های خودرو نیز اکنون ۲۱ اینچی هستند که ضریب دنده‌ها را کوتاه‌تر می‌کنند. براساس اعلام فراری، شتاب صفر تا صد مدل ۱۲ سیلندری معادل ۲.۹ ثانیه است. فراری ۱۲Cilindri می‌تواند در کمتر از ۷.۹ ثانیه، به سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۳۳۹ کیلومتربرساعت خواهد بود.

امکانات، جزئیات و قیمت

فراری ۱۲Cilindri از نظر ابعاد و اندازه، بزرگتر از فراری ۸۱۲ سوپرفست است. زبان طراحی که در فراری روما دیده بودیم، برای خلق ظاهر ۱۲Cilindri نیز مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین ویژگی‌های ظاهری فراری دیتونا همچون پنل مشکی جلوی کاپوت را در این خودرو می‌توان دید.

درون کابین مدل ۱۲ سیلندری، فرمان سنتی فراری را خواهید دید که با کنترلر‌ها پوشانده شده است. بااین‌حال برخلاف مدل‌های جدید فراری، یک صفحه نمایش سیستم سرگرمی را در کابین مدل ۱۲ سیلندری می‌بینیم. کابین مدل ۱۲ سیلندری، بسیار شبیه به فراری پورسانگوئه است.

فراری ۱۲Cilindri از جدیدترین و پیشرفته‌ترین سیستم کنترل شاسی فراری موسوم به Side Slip Control ۸ بهره می‌برد که برای تخمین سریع‌تر سطح چسبندگی تایر‌ها طراحی شده است. همچنین سیستم چهارچرخ محرک جدیدی برای این خودرو در نظر گرفته شده است که می‌تواند تایر‌های عقب را در جهت مخالف یکدیگر به حرکت درآورد. خریداران می‌توانند برای فراری ۱۲Cilindri، تایر‌های میشلن پایلوت اسپرت S یا گودیر ایگل F۱ سوپراسپرت را انتخاب کنند.

فراری ۱۲Cilindri در دو مدل کوپه و اسپایدر به تولید خواهد رسید. وزن خالص نسخه کوپه ۱۵۶۹ کیلوگرم و وزن خالص نسخه اسپایدر ۱۶۲۰ کیلوگرم خواهد بود. همان‌گونه که انتظار می‌رفت، این فراری ۱۲ سیلندر ارزان نخواهد بود. قیمت فراری ۱۲Cilindri برای مدل کوپه ۴۲۳ هزار دلار و برای مدل کانورتیبل یا اسپایدر ۴۶۶ هزار دلار خواهد بود. همچنین انتظار داریم تمامی نسخه‌های این فراری برای سال‌های آینده پیش‌فروش شده باشند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا