خواندنی ها

استون‌هنج، یکی از مرموزترین بناهای تاریخی دنیا ممکن است با ماه هم مرتبط باشد

(آوازه) :

استون‌هنج یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بریتانیا و از اسرارآمیزترین بناهای تاریخی جهان است

 

استون‌هنج یکی از آثار ماقبل تاریخ است که از مجموعه‌ای از تخته سنگ‌های بزرگ عمودی تشکیل شده و قدمت آن را بین سه تا دو هزار پیش از میلاد مسیح تخمین می‌زنند.

 

طبق بررسی‌های پژوهشگران استون‌هنج علاوه بر خورشید می‌تواند با موقعیت‌های ماه هم در ارتباط باشد.

 

کارشناسان میراث ‌فرهنگی بریتانیا و متخصصان، در حال بررسی ارتباط میان استون‌هنج، بنای باستانی سنگی و اوج و حضیض‌ مداری ماه (دورترین و نزدیک‌ترین فاصله ماه از زمین) هستند که هر ۱۸.۶ سال یک بار رخ می‌دهد.

 

منظور نقطه‌ای است که طلوع و غروب ماه دورترین فاصله را در افق از زمین پیدا می‌کنند و نزدیک‌ترین زمان بعدی چنین رویدادی در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ خواهد بود.

 

نظریه این است که حرکت‌های ماه در ابتدای ساخت استون‌هنج مورد توجه بوده است و در طرح و معماری این بنا نقش داشته است.

 

استون‌هنج، یکی از مرموزترین بناهای تاریخی دنیا ممکن است با ماه هم مرتبط باشددکتر سیلوا از دانشگاه بورنموث می‌گوید زمانی که استون‌هنج بنا شده مردم برای تماشای ماه هم در اطراف آن جمع می‌شده‌اند

 

چون اوج و حضیض مداری بزرگ ماه به ندرت اتفاق می‌افتد پژوهشگران می‌خواهند از این فرصت برای بررسی این موضوع استفاده کنند.

 

میراث‌ فرهنگی بریتانیا با همکاری کارشناسان دانشگاه‌های آکسفورد و لستر و بورنموث و انجمن سلطنتی ستاره‌شناسی و نجوم در این زمینه مشغول پژوهش است.

 

دکتر فابیو سیلوا از دانشگاه بورنموث می‌گوید: «از رویدادی تاریخی سخن می‌گوییم که در هر نسل ممکن است فقط یک بار روی دهد و برای تماشای آن مردم به دشت ویلت‌شر (محل استون هنج) خواهند آمد».

 

«ما هرگز نمی‌توانیم این موضوع را اثبات کنیم اما هرچه دریافت‌ها و آگاهی‌‌های ما از این بنای سنگی و ماه بیشتر شود دلایل قوی‌تری برای این نظریه در اختیار خواهیم داشت».

 

استادان و دانشجویان دانشگاه بورنموث حرکت‌های ماه و ارتباط آن با موقعیت سنگ‌های استون‌هنج را ثبت می‌کنند.

 

دکتر سیلوا در ادامه می‌گوید:«ماه در موقعیت شمالی‌تر نسبت به قبل بر‌می‌آید و دو هفته بعد بیشتر به سمت جنوب بر‌می‌آید و ما معتقدیم مکان‌‌هایی مانند استون‌هنج با حرکت ماه در این موقعیت‌ها هماهنگ است».

 

«پژوهش‌ها احتمالات بیشتری نسبت به پاسخ‌هایی که داریم در اختیار ما می‌گذارد».

 

استون‌هنج، یکی از مرموزترین بناهای تاریخی دنیا ممکن است با ماه هم مرتبط باشدانقلاب‌ تابستانی در استون‌هنج رویداد مهم و محبوبی است که هر سال هزاران‌نفر بازدید‌کننده را گرد هم می‌آورد

 

استون‌هنج به طور گسترده برای ارتباط با حرکت‌‌های خورشید شناخته شده است به‌ویژه در ارتباط با انقلاب تابستانی که در این زمان هزاران نفر از اولین ساعات بامداد برای تماشای طلوع خورشید در استون‌هنج دور هم جمع می‌شوند.

 

پروفسور کلیو راگلز، باستان‌اختر‌شناس (دانش میان‌رشته‌ای از علوم باستان‌شناسی، اخترشناسی و مردم‌شناسی که به بررسی تأثیر و نفوذ پدیده‌های کیهانی و حرکات اجرام آسمانی بر روی هنرها، آیین‌ها، ادیان، باورداشت‌ها و دیگر پدیده‌های فرهنگی مردمان باستان می‌پردازد) از دانشگاه لستر می‌‌گوید: « ارتباط معماری استون‌هنج با خورشید به خوبی شناخته شده است اما ارتباط آن با ماه هنوز به خوبی بررسی نشده است».

 

«چهار ستون سنگی بنای استون‌هنج با موقعیت اوج و حضیض مداری ماه یا دورترین و نزدیک‌ترین فاصله آن با زمین ارتباط دارد و پژوهشگران سال‌هاست در حال تحقیق در زمینه منظور از ساخت آن به این صورت هستند و اگر چنین باشد می‌خواهند دریابند هدف از آن چیست و چرا اینطور بنا شده است».

 

منبع: بی بی سی


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا