جهان

سازمان ملل متحد: بیش از ۲۰۰ نفر در سیل ناگهانی افغانستان جان باختند

(آوازه) :

یورو نیوز: جاری شدن ناگهانی سیل در مناطق شمالی افغانستان به گفته سازمان ملل متحد جان بیش از ۲۰۰ نفر را تنها در یک ولایت این کشور گرفت.

به گزارش فرانس‌پرس، بنا به اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت که زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند، بارش‌های سیل آسا در روز جمعه دست کم ۲۰۰ کشته در ولایت بغلان افغانستان به جا گذاشت و به هزاران منزل مسکونی در این منطقه خسارات جدی ویران کرد.

مسئول بخش واکنش اضطراری سازمان بین‌المللی مهاجرت با اشاره به آمار اداره ملی مدیریت حوادث افغانستان گفت که تنها در ولسوالی «بغلان جدید» دست کم ۱۵۰۰ خانه تخریب شده یا آسیب دیده و «بیش از ۱۰۰ نفر از ساکنان جان خود را از دست داده‌اند.»

مقامات حکومت طالبان پیش‌تر شمار جان باختگان سیلاب در این بخش از افغانستان را تا شامگاه جمعه ۶۲ نفر اعلام کرده بودند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس، بدون تفکیک شمار جان باختگان و مجروحان اعلام کرد که صد‌ها نفر از شهروندان افغانستان بر اثر جاری شدن سیل در چند ولایت کشته و مجروح شده‌اند؛ هرچند که وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه شمار جان‌باختگان را ده‌ها نفر اعلام کرده بود.

سخنگوی طالبان در این پیام همچنین از شهروندان افغانستان خواسته است که آنچه در توان دارند به هموطنان آسیب‌دیده خود در این بلای طبیعی کمک کنند.

به گفته مسئولان حکومت طالبان، سیل ناگهانی چندین ولایت افغانستان از جمله بغلان، بدخشان، غور و هرات را در نوردیده است.

مقامات محلی در ولایت شمالی تخار نیز روز شنبه از مرگ دست کم ۲۰ نفر در پی جاری شدن سیلاب در این منطقه خبر دادند.

وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که نیرو‌های امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده اعزام شده‌اند و برای نجات مجروحان و افراد گرفتار در سیل تلاش می‌کنند.

افغانستان که امسال زمستان نسبتا خشکی را پشت سر گذاشت به شدت در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زمستان خشک و کم بارش سبب شده است تا جذب بارندگی توسط خاک در اغلب مناطق این کشور به دشواری صورت گیرد.

افغانستان که چهار دهه جنگ و ویرانی را پشت سر گذاشته، یکی از فقیرترین کشور‌های جهان به شمار می‌رود.

این کشور همچنین به گفته محققان، از پایین‌ترین سطح دانش، آمادگی و امکانات برای مقابله با تبعات ناشی از گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی برخوردار است.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا