اقتصادی

کسری بودجه و تامین آن با نقدینگی و تورم ۴۰ درصدی، بر نرخ ارز به عنوان یک کالا اثر دارد؛ این سبب شد ۹ درصد گران شود / رابطه تورم و افزایش قیمت دو سویه است؛ افزایش قیمت ارز ناشی از تورم است و افزایش نرخ ارز هم تورم را بیشتر می‌کند / حجم نقدینگی و چاپ پول بانک مرکزی به این چرخه دامن‌زده

(آوازه) :

افزایش نرخ ارز در روز‌های اخیر ابعاد مختلفی دارد که صرفاً هم به اقتصاد بازنمی گردد. تأثیرات سیاسی تحولات منطقه بر نرخ ارز، در کنار ناترازی‌های بودجه و چاپ پول، دلار را به عنوان یک کالا سرمایه‌ای گران‌تر از هر زمان کرده است.

کمال سیدعلی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی، درباره علت افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر به «انتخاب» گفت: در حالت کلی قیمت ارز به متغیر‌های اقتصادی کشور برمی گردد. اگر دولت کسری بودجه دارد و با نقدینگی می‌خواهد آن را تأمین کند، بر روی ارز تأثیر می‌گذارد و تورم 40 درصدی، نرخ ارز را به عنوان یک کالا گران می‌کند. این صورت اصلی مسأله است. اینکه با این سرعت و شدت در یک ماه اخیر در میانه جنگ غزه و تنش‌های سیاسی منطقه، دلار گران شد؛ عوامل تحریک‌کننده خارجی در آن مؤثر بوده است. بقیه بازار‌ها مثل بورس و مسکن، این آثار بر آن‌ها مشاهده نشده است؛ چون تأثیر نقدینگی بر ارز بیشتر است و آثار تورمی مشهودتر می‌شود.

وی در ادامه در رابطه با اقدامات بانک مرکزی نسبت به کاهش قیمت دلار بیان کرد: الان قرار است اوراق ارزی منتشر شود و طبق بخشنامه بانک مرکزی و تلاش‌های این چنینی که باید زودتر هم صورت می‌گرفت؛ بر روی قیمت دلار تأثیر می‌گذارد و مقداری کاهش قیمت خواهیم داشت. بانک مرکزی خیلی زودتر باید در حوزه افزایش سود و ارائه اوراق اقدام می‌کرد.

سیدعلی درباره تأثیر افزایش نرخ ارز بر روی تورم گفت: به هر حال وقتی که تورم 40 درصدی دارید، آثار آن بر روی نرخ ارز قابل مشاهده خواهد بود و دلار 9 درصد گران شده است. رابطه تورم و افزایش قیمت دو سویه است. افزایش قیمت ارز ناشی از تورم است و افزایش نرخ ارز هم در مقابل تورم را بیشتر می‌کند. حجم نقدینگی و چاپ پول بانک مرکزی به این چرخه دامن‌زده است.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا