اقتصادی

جزئیات وام تشویقی ازدواج دهه شصتی‌ها/ به این زوج‌ها تعلق نمی‌گیرد

(آوازه) :

اقتصاد نیوز: این روز‌ها بحث وام ازدواج تشویقی برای زوج‌های دهه شصت تبدیل به یکی از موضوعات پرطرفدار شده است. اما پیش از آنکه به بررسی وام ازدواج تشویقی برای متولدان دهه ۶۰ بپردازیم باید آمار مجردان دهه ۶۰ را بدانیم.  

بر اساس اعلام شهلا کاظمی پور، جامعه شناس «تعداد مردان مجرد دهه ۶۰ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و تعداد دختران مجرد دهه ۶۰ نیز ۵۵۰ هزار نفر اعلام شده است.»

معصومه فلاحیان، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده این خبر خوش را در آبان ماه سال گذشته اعلام کرده بود. به گفته این مقام مسئول به مهر در این طرح متولدین دهه ۶۰ ساکن در مناطق روستایی و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت در صورت ازدواج و احراز شرایط از تسهیلات ازدواج، خرید اقساطی جهیزیه و اشتغال برخوردار می‌شوند.

چه وام‌هایی به دهه شصتی‌ها پرداخت می‌شود؟

طبق اعلام فلاحیان، سقف ۱۰۰ میلیون تومانی تسهیلات ازدواج، خرید اقساطی جهیزیه به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان،  وام اشتغال ۲۰۰ میلیون تومانی و مضاف بر تسهیلات مصوب بانک مرکزی بابت ازدواج و فرزند آوری از جمله این تسهیلات است.  به عبارتی به زوج دهه شصتی به طور کلی ۵۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات خرید اقساطی جهیزیه اعطایی به هر یک از افراد (هریک از زوجین) معرفی‌شده، حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان به صورت کالا کارت است و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی جهیزیه به هر یک از افراد معرفی شده ۳۶ ماه تعیین شده است.

تسهیلات ارائه شده بر مبنای عقد قرارداد قرض‌الحسنه و با کارمزد ۴ درصد است که سالانه و بر اساس مانده بدهی محاسبه و دریافت می‌شود.

دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، عشایر یا ساکن روستا یا شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت بودن، زوجین (هر دو زن و مرد مجرد) متولد دهه ۶۰ (متولدین ۱۳۶۹/۰۱/۰۱ تا ۱۳۶۹/۱۲/۲۹) باشند و تاریخ عقد زوجین از ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ تا ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ باشد،  از شرایط عمومی متقاضیان دریافت تسهیلات اعلام کرد.

روز گذشته انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نیز با اعلام جزئیات بیشتر درباره این وام به ایسنا، اعلام کرده بود: «تاکنون بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ زوج، تقاضای دریافت تسهیلات تشویقی ازدواج به متولدین دهه شصتی داشتند.  متقاضیان واجد شرایط این وام، هزار و ۲۰۰ زوج بودند که به بانک و معاونت روستایی معرفی شدند.

خزعلی با بیان اینکه تضامین تسهیلات‌گیرندگان براساس اعتبارسنجی سامانه ضمان بانک انجام می‌شود، اظهار کرد: «به زوجین دارای شرایط بند الف این آیین‌نامه، تسهیلات اشتغال تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به ازای هر طرح اشتغالی پرداخت می‌شود و سقف اعطای تسهیلات اشتغال به زوجین ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.»

چند زوج این وام را دریافت کرده اند؟

معاون رئیس جمهور همچنین این خبر را داد که «تاکنون بیش از ۵۰۰ زوج این وام را دریافت کرده‌اند و مابقی هم در حال طی کردن مراحل اداری هستند؛ برخی از زوجین معرفی شده امکان آوردن ضامن و برخی امکان پرداخت اقساط را نداشتند که انصراف دادند.»


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا