جهان

سخنگوی وزارت خارجه قطر: به نتایج گفت و گوها درباره غزه خوشبین هستیم

(آوازه) :

ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: به نتایج گفتگو‌ها برای برقراری آتش بس در غزه خوشبین هستیم، ولی تاکنون به نتیجه قابل ذکری نرسیده ایم.

به گزارش شبکه الجزیره، «ماجد محمد الانصاری» با ابراز امیدواری برای برقراری آتش بس در سریعترین زمان ممکن، افزود: باید تا پیش از فرار رسیدن ماه مبارک رمضان به آتش بس دست یابیم و نشست‌ها در این زمینه ادامه دارد.

الانصاری در ادامه با بیان اینکه ورود کمک‌های انسان دوستانه به نوار غزه کاهش یافته است و جامعه جهانی باید به شکل واضح به این مسئله ورود کند، اظهار کرد: دلیل مرتبط کردن کمک‌های انسانی به مذاکرات غیرقابل درک است.

وی تاکید کرد: نیاز‌های انسانی در غزه بسیار زیاد است و باید برای ورود بدون محدودیت این کمک‌ها به رژیم صهیونیستی فشار وارد شود.

سخنگوی وزارت خارجه قطر تصریح کرد: از تلاش‌های تشکیلات خودگردان برای تامین حیات عزتمندانه برای ملت فلسطین و دفاع از حقوق آن حمایت می‌کنیم.

الانصاری افزود: بر ضرورت توافق فلسطینی‌ها برای تشکیل حکومتی که نماینده همه ملت فلسطین باشد تاکید می‌کنیم.

خبرگزاری رویترز امروز سه شنبه به نقل از منابع آگاه نوشت که جنبش حماس، پیش نویس پیشنهادی رژیم صهیونیستی را برای انجام مذاکرات آتش بس که قرار است در پاریس برگزار شود دریافت کرده است.

رویترز اعلام کرد که بر اساس این پیش نویس، تمامی عملیات نظامی به مدت ۴۰ روز متوقف می‌شود و به ازائ هر یک اسیر صهیونیست در غزه، ۱۰ اسیر فلسطینی مبادله می‌شوند.

این منابع گفتند که بر اساس طرح آتش بس پیشنهادی، بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها در غزه تعمیر می‌شوند و روزانه ۵۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه می‌شود.

پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند که رژیم اسرائیل در نشست پاریس با چند «بند» که بخشی از چارچوب توافق آتش بس در غزه و آزادی اسیران است از جمله آزادی ۴۰۰ اسیر و بازگشت تدریجی آوارگان فلسطینی به شمال غزه موافقت کرده است.

پیش از این نیز «اسامه حمدان» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در گفتگو با شبکه «العربی» تاکید کرده بود که طرف اسرائیلی از موافقت با پیش نویس ارائه شده توسط ایالات متحده خودداری کرده است.

این مقام حماس ادامه داد که پیش نویس توافق آمریکا و تعداد اسرای مورد نظر برای تبادل، حیله رژیم اشغالگر است و پیش نویس پاریس یک پیشنهاد آمریکایی است و هدف آن حفظ آبرو و زمان خریدن برای تل‌آویو است تا برای حمله جدید آماده شود.

شبکه العربیه نیز پیشتر در گزارشی اعلام کرد که دوحه پایتخت قطر روز دوشنبه میزبان دور جدیدی از گفتگو‌ها درباره آتش بس در غزه بود که با حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی و نمایندگان حماس و میانجی‌هایی از قطر، مصر و آمریکا برگزار شد.

پیشتر کابینه جنگ رژیم اسرائیل هیات مذاکره‌کننده‌ای را به ریاست «دیوید بارنیا» رئیس موساد برای انجام مذاکره بر سر معامله تبادل اسیران به پاریس اعزام کرده بود.

تل‌آویو تعداد اسرای‌های صهیونیست در غزه را حدود ۱۳۴ نفر از جمله نظامیان ارتش این رژیم برآور کرده است در حالیکه حداقل هشت هزار فلسطینی در زندان‌های رژیم اسرائیل نگهداری می‌شوند.

اوایل ماه جاری میلادی نیز قاهره میزبان مذاکراتی در سطح بالا بین هیأت‌های آمریکایی، قطری و رژیم اسرائیل برای توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه بود، اما این مذاکرات به هیچ نتیجه قابل توجهی منجر نشده است.

روز شنبه هفته جاری نیز کابینه جنگ رژیم اسرائیل اجازه داد که هیاتی از سوی این رژیم برای ادامه مذاکراتی که در روز‌های اخیر در پاریس با هدف دستیابی به توافق آتش بس در غزه که شامل آزادی اسیران صهیونیست برگزار خواهد شد، به قطر اعزام شود.

پاریس پایتخت فرانسه نیز از طریق میانجی‌ها بین رژیم اسرائیل و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) میزبان نشست‌های جدید مذاکرات طرفین برای توافق مبادله اسیران دو طرف و برقراری آتش بس بشردوستانه است.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا