جهان

بورل: چهار کشور اروپایی‌، فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت

(آوازه) :

ایرنا: مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: چهار کشور اروپایی اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و مالت قصد دارند فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسند.

 

به گزارش رویترز، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه رای‌گیری سازمان ملل متحد درباره عضویت کامل فلسطین در این سازمان گفت: اسپانیا، ایرلند و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد دارند کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

 

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در ماه مارس اعلام کرد که اسپانیا و ایرلند، همراه با اسلوونی و مالت، توافق کرده‌اند که اولین گام ها را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین بردارند.

 

بورل در گفت‌وگو با یک رسانه اسپانیایی گفت که کشورهای اروپایی قصد دارند در تاریخ 21 ماه می ( اول خرداد) استقلال فلسطین را اعلام کنند.

 

وی افزود: این یک اقدام نمادین با ماهیت سیاسی است که استقلال یک دولت به رسمیت شناخته شود که احتمالا بلژیک و سایر کشورهای اروپایی نیز از آن پیروی خواهند کرد.

 

پیش از این، خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا گفته بود که تصمیم در مورد به رسمیت شناختن فلسطین گرفته شده است ولی تاریخی برای اعلام آن ذکر نکرد.

 

اسرائیل در مخالفت با به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطینی مدعی است که طرح‌های به رسمیت شناختن فلسطین جایزه‌ای برای تروریسم است که شانس حل و فصل مناقشه غزه را از طریق مذاکره کاهش می‌دهد.

 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار است تا ساعاتی دیگر درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل را به رای عمومی بگذارد.

 

تلویزیون ملی ایرلند (RTE) روز پنجشنبه گفت که اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و مالت منتظر رای گیری سازمان ملل بوده و در حال بررسی به رسمیت شناختن در 21 ماه می هستند.

 

رابرت گلوب، نخست وزیر اسلوونی، اوایل این هفته گفته بود که کشورش تا اواسط ژوئن، کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

 

فلسطین در حال حاضر عضو ناظر در سازمان ملل متحد است. تلاش‌های فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک عضو دائم این نهاد تاکنون با رای وتوی آمریکا، ناکام مانده است.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا