جهان

واکنش «مثبت» حماس به پیشنهاد بایدن برای آتش‌بس در غزه

(آوازه) :

العربیه: جنبش «حماس»، شنبه 12 خرداد، به پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مورد آتش‌بس در نوار غزه واکنش نشان داد.

 

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به سخنرانی جو بایدن درباره برقرای آتش‌بس در غره با دید مثبت می‌نگریم.»

 

حماس افزود: «ما آماده تعامل مثبت با هر پیشنهادی که ضامن آتش‌بس دائمی، خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه، بازساری ساختمان‌‎ها، بازگشت آوارگان و تبادل اسرا شود، هستیم.»

 

پیشنهاد بایدن

 

جو بایدن از پیشنهاد جدیدی برای توقف جنگ غزه، شامل سه مرحله، خبر داد و گفت: «زمان پایان دادن به این جنگ فرا رسیده است.»

 

مرحله اول

بایدن گفت مرحله اول شش هفته طول خواهد کشید و شامل آتش‌بس همه جانبه و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از مناطق مسکونی غزه در ازای آزادی گروگان‌های زن، مجروحان و سالمندان در دست حماس در مقابل آزادی صدها فلسطینی از زندان‌های اسرائیل و بازگشت ساکنان شمال نوار غزه به مناطق خود است.

 

بایدن ادامه داد: «اگر مذاکرات بیش از شش هفته به طول بینجامد، تا زمانی که مذاکرات ادامه داشته باشد، آتش‌بس ادامه خواهد داشت.»

 

بایدن گفت: «اسرائیل، در طول مرحله اول، با حماس برای رسیدن به مرحله دوم وارد مذاکره خواهد شد که پایان دائمی جنگ را رقم خواهد زد.»

 

مرحله دوم

نیروهای ارتش اسرائیل، با آزادی گروگان‌های زنده، از غزه عقب‌نشینی می‌کنند و آتش‌بس ادامه پیدا خواهد کرد و کمک‌های بشردوستانه به میزان 600 کامیون در روز افزایش خواهد یافت.

 

مرحله سوم

در مرحله سوم طرح جامع بازسازی غزه اجرا می‌شود.

 

بایدن در رابطه با این موضوع گفت: «این پیشنهاد اکنون روی میز است و آنچه به آن نیاز داریم اجرا است.»

 

بایدن با بیان اینکه پیشنهاد اسرائیل به قطر و حماس ابلاغ شده است، بر اهمیت تمرکز بر آتش‌بس و پایان دادن به جنگ در غزه تاکید کرد.

 

بایدن خطاب به اسرائیل گفت: «به عنوان کسی که تعهدی طولانی به اسرائیل داشته و به عنوان تنها رئیس‌جمهوری آمریکا که در زمان جنگ از اسرائیل بازدید کرده و به عنوان کسی که نیروهای آمریکایی را برای دفاع از اسرائیل در حمله ایران به اسرائیل فرستاده است. از شما می‌خواهم اندکی بیندیشید و به این فکر کنید که اگر این فرصت از دست رفت، چه اتفاقی می‌افتد.»

 

بایدن نسبت به خطرات انزوای بین‌المللی روزافزون اسرائیل در صورت عدم استفاده از این فرصت برای دستیابی به صلح هشدار داد و تاکید کرد که این پیشنهاد فرصتی واقعی برای پایان دادن به درگیری و دستیابی به ثبات در منطقه است.

 

بایدن با اشاره به اینکه مصر و قطر در تلاش‌اند که حماس هیچ گونه عملیات نظامی علیه اسرائیل را از سر نگیرد، از حماس خواست این توافق را بپذیرد.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا